Vickers-Armstrongs

Cambrian Vickers-Armstrongs 701 i Bristol, England 1963. Foto: Arpingstone. Public domain.

Vickers Viscount

Vickers Viscount var et britisk mellemdistance turboprop passagerfly, der blev designet og udviklet i begyndelsen af 1940’erne af Vickers-Armstrongs i London i England.

Flyet blev som det første turboprop passagerfly i verden indsat i regelmæsig rutetrafik i april 1953 hos datidens store engelske flyselskab British European Airways (BEA).

Allerede i juli 1948 havde et Vickers Viscount fly som det første turboprop passagerfly fløjet med betalende passagerer mellem London i England og Paris i Frankrig.

Trykkabine og ‘panorama vinduer’

Vickers Viscount blev godt modtaget af både piloter. kabinepersonale og passagerer.

Flyet havde som et af de første passagerfly trykkabine og store vinduer – nogle har kaldt dem for panorama vinduer…

Vickers Viscount kabine. Foto: Thornfield Hall. CC BY-SA 4.0

De vibrationer og støjen, som kendetegnede flyvning med datidens store propel passagerfly, var væsentligt reduceret.

Viscount flyet fik enorm succes som det første turboprop passagerfly efter 2. verdenskrig.

Der blev bygget i alt 445 Viscount fly og flyet forblev i aktiv tjeneste hos flyselskaber til 2009.

Det sidste Vickers Viscount fløj for det afrikanske flyselskab Global Airways i DR Congo sidste gang i januar 2009.

Specifikationer:

Producent:Vickers-Armstrongs
Produktionsår:1946–1987
Antal produceret:445
Besætning:2 piloter + kabinepersonale
Passagerer:75
Længde:
26,11 meter
Vingefang: 28,55 meter
Højde: 8,15 meter
Vinge areal: 89,5 m2
Tom vægt: 18.722 kg
Max. startvægt: 30.617 kg
Motorer:4 × Rolls-Royce Dart Mk 525 turboprop.
Tophastighed: 566 km/t
Rækkevidde:2.200 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Grumman Hawker Siddeley Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII