Vickers Viscount var et britisk mellemdistance turboprop passagerfly, der blev designet og udviklet i begyndelsen af 1940’erne af Vickers-Armstrongs i London i England.
Flyet blev som det første turboprop passagerfly i verden indsat i regelmæsig rutetrafik i april 1953 hos datidens store engelske flyselskab British European Airways (BEA).
Allerede i juli 1948 havde et Vickers Viscount fly som det første turboprop passagerfly fløjet med betalende passagerer mellem London i England og Paris i Frankrig.
Viscount var resultat af den britiske Brabazon-komites specifikation om et Type II-design fra 1943.
Specifikationen lød på et lille mellemdistance passagerfly med trykkabine til at beflyve ruter med knap så høje passagertal.
Flyet skulle kunne transportere 24 passagerer op til 2.816 km. med en hastighed på 320 km/t.
På møder mellem Brabazon-komiteen og Vickers’ chefdesigner, Rex Pierson, gik Vickers ind for at give flyet nyudviklede turbopropmotorer.
Brabazon-komite var skeptisk overfor de nye turboprop motorer og delte specifikationen op i to typer, Type IIA, der brugte traditionelle stempelmotorer, og Type IIB med turbopropmotorer.
Vickers blev i april 1945 udvalgt til at udvikle Type IIB flyet.
Trykkabine og ‘panorama vinduer’
Flyet blev godt modtaget af både piloter. kabinepersonale og passagerer.
Det havde som et af de første passagerfly trykkabine og store vinduer – nogle har kaldt dem for panorama vinduer…

De vibrationer og støjen, som kendetegnede flyvning med datidens store propel passagerfly, var væsentligt reduceret.
Viscount flyet fik enorm succes som det første turboprop passagerfly efter 2. verdenskrig.
Der blev bygget i alt 445 eksemplarer af flyet og det forblev i aktiv tjeneste hos flyselskaber til 2009.
Det sidste Vickers Viscount fløj sidste gang i januar 2009 for det afrikanske flyselskab Global Airways i DR Congo.