Vought V-173 - flyvere.dk

Vought V-173 Flying Pancake 1943. Foto: U.S. Navy/SDASM Archives. Public domain.

Vought V-173

Vought V-173 ‘Flying Pancake‘ var et to-motoret eksperimentelt propelfly designet og udviklet i slutningen af 1930’erne og begyndelsen af 1940’erne af Vought Aircraft i Dallas, Texas i USA.

Voughts V-173 ‘Flying Pancake‘ indgik som testfly i udviklingen af Voughts XF5U ‘Flying Flapjack‘, der skulle blive til et nyt kampfly til U.S. Navy.

Vought V-173 blev kun bygget i en enkel prototype.

Efter en del problemer med kraftige vibrationer fra de gear, der skulle overfør motorkraft til flyets propeller, fløj prototypen første gang den 23. november 1942.

Vought V-173 - flyvere.dk
Vought V-173 prototype – første flyvning 23/11 1942.
Foto: Wikimedia

Et bizart flydesign

Flying Pancake havde et mildest talt særpræget design, hvor fuselage og vinger var erstattet af en stor flad skive.

Flyets motorer var indbygget i skiven med propellerne placeret i forreste del af skiven.

Designet var en form for flying wing koncept.

Design princippet med en skive-vinge blev udviklet i 1930’erne af Charles H. Zimmerman.

Zimmerman var en førende flyingeniør ved Langley Memorial Aeronautical Laboratory i Hampton, Virginia i USA.

Han var samtidig en af de første flyingeniører, der forskede i principperne for VTOL og V/STOL fly.

Den amerikanske flåde (U.S. Navy) tilbød i slutningen af 1930’erne Zimmerman økonomisk støtte til at udvikle Flying Pancake konceptet og til at bygge en prototype af flyet.

Vought V-173. flyvere.dk
Vought V-173 1942. Foto: Ukendt. Public domain.

Materialerne til flyet var træ og lærred – blandt andet for at gøre flyet så let som mulig.

Flyets havde et meget højt landingsstel og et kort baghjul, hvilket gjorde at flyet stod i en skarp oprejst vinkel på jorden.

Charles Lindbergh ved roret

Flypioneren Charles Lindbergh deltog som pilot i testflyvningerne med V-173.

Han roste flyet for dets flyvefærdigheder og var begejstret for flyets V/STOL egenskaber.

UFO observationer

Efter at have været årsag til adskillige rapporter om UFO’er fra skræmte lokale beboere i Connecticut blev testflyvninger med Flying Pancake indstillet i 1947.

Specifikationer:

Producent:Vought
Produktionsår:1940 - 1941
Antal produceret:1
Besætning:1
Længde:
8,12 meter
Vingefang:7,1 meter
Højde:4,51 meter
Vinge areal:44,2 m2
Max. startvægt:1.024 kg
Motorer:2 × Continental A-80 4 cylindre
Tophastighed:222 km/t

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII