Vought V-173 - flyvere.dk

Vought V-173 Flying Pancake 1943. Foto: U.S. Navy/SDASM Archives. Public domain.

Vought V-173

Vought V-173 ‘Flying Pancake‘ var et to-motoret eksperimentelt propelfly designet og udviklet i slutningen af 1930’erne og begyndelsen af 1940’erne af Vought Aircraft i Dallas, Texas i USA.

Voughts V-173 ‘Flying Pancake‘ indgik som testfly i udviklingen af Voughts XF5U ‘Flying Flapjack‘, der skulle blive til et nyt kampfly til U.S. Navy.

Vought V-173 blev kun bygget i en enkel prototype.

Efter en del problemer med kraftige vibrationer fra de gear, der skulle overfør motorkraft til flyets propeller, fløj prototypen første gang den 23. november 1942.

Vought V-173 - flyvere.dk
Vought V-173 prototype – første flyvning 23/11 1942.
Foto: Wikimedia

Et bizart flydesign

Flying Pancake havde et mildest talt særpræget design, hvor fuselage og vinger var erstattet af en stor flad skive.

Flyets motorer var indbygget i skiven med propellerne placeret i forreste del af skiven.

Designet var en form for flying wing koncept.

Design princippet med en skive-vinge blev udviklet i 1930’erne af Charles H. Zimmerman.

Zimmerman var en førende flyingeniør ved Langley Memorial Aeronautical Laboratory i Hampton, Virginia i USA.

Han var samtidig en af de første flyingeniører, der forskede i principperne for VTOL og V/STOL fly.

Den amerikanske flåde (U.S. Navy) tilbød i slutningen af 1930’erne Zimmerman økonomisk støtte til at udvikle Flying Pancake konceptet og til at bygge en prototype af flyet.

Vought V-173. flyvere.dk
Vought V-173 1942. Foto: Ukendt. Public domain.

Materialerne til flyet var træ og lærred – blandt andet for at gøre flyet så let som mulig.

Flyets havde et meget højt landingsstel og et kort baghjul, hvilket gjorde at flyet stod i en skarp oprejst vinkel på jorden.

Charles Lindbergh ved roret

Flypioneren Charles Lindbergh deltog som pilot i testflyvningerne med V-173.

Han roste flyet for dets flyvefærdigheder og var begejstret for flyets V/STOL egenskaber.

UFO observationer

Efter at have været årsag til adskillige rapporter om UFO’er fra skræmte lokale beboere i Connecticut blev testflyvninger med Flying Pancake indstillet i 1947.

Specifikationer:

Producent:Vought
Produktionsår:1940 - 1941
Antal produceret:1
Besætning:1
Længde:
8,12 meter
Vingefang: 7,1 meter
Højde: 4,51 meter
Vinge areal: 44,2 m2
Max. startvægt: 1.024 kg
Motorer:2 × Continental A-80 4 cylindre
Tophastighed: 222 km/t

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII