Vought V-173 ‘Flying Pancake‘ var et to-motoret eksperimentelt propelfly designet og udviklet i slutningen af 1930’erne og begyndelsen af 1940’erne af Vought Aircraft i Dallas, Texas i USA.
Voughts V-173 ‘Flying Pancake‘ indgik som testfly i udviklingen af Voughts XF5U ‘Flying Flapjack‘, der skulle blive til et nyt kampfly til U.S. Navy.
Vought V-173 blev kun bygget i en enkel prototype.
Efter en del problemer med kraftige vibrationer fra de gear, der skulle overfør motorkraft til flyets propeller, fløj prototypen første gang den 23. november 1942.
Et bizart flydesign
Flying Pancake havde et mildest talt særpræget design, hvor fuselage og vinger var erstattet af en stor flad skive.
Flyets motorer var indbygget i skiven med propellerne placeret i forreste del af skiven.
Designet var en form for flying wing koncept.
Design princippet med en skive-vinge blev udviklet i 1930’erne af Charles H. Zimmerman.
Zimmerman var en førende flyingeniør ved Langley Memorial Aeronautical Laboratory i Hampton, Virginia i USA.
Han var samtidig en af de første flyingeniører, der forskede i principperne for VTOL og V/STOL fly.
Den amerikanske flåde (U.S. Navy) tilbød i slutningen af 1930’erne Zimmerman økonomisk støtte til at udvikle Flying Pancake konceptet og til at bygge en prototype af flyet.
Materialerne til flyet var træ og lærred – blandt andet for at gøre flyet så let som mulig.
Flyets havde et meget højt landingsstel og et kort baghjul, hvilket gjorde at flyet stod i en skarp oprejst vinkel på jorden.
Charles Lindbergh ved roret
Flypioneren Charles Lindbergh deltog som pilot i testflyvningerne med V-173.
Han roste flyet for dets flyvefærdigheder og var begejstret for flyets V/STOL egenskaber.
UFO observationer
Efter at have været årsag til adskillige rapporter om UFO’er fra skræmte lokale beboere i Connecticut blev testflyvninger med Flying Pancake indstillet i 1947.