Vought V-173 ‘Flying Pancake‘ var et to-motoret eksperimentelt propelfly designet og udviklet i slutningen af 1930’erne og begyndelsen af 1940’erne af Vought Aircraft i Dallas, Texas i USA.
Voughts V-173 ‘Flying Pancake‘ indgik som testfly i udviklingen af Voughts XF5U ‘Flying Flapjack‘, der skulle blive til et nyt kampfly til U.S. Navy.
Vought V-173 blev kun bygget i en enkel prototype.
Efter en del problemer med kraftige vibrationer fra de gear, der skulle overfør motorkraft til flyets propeller, fløj prototypen første gang den 23. november 1942.

Foto: Wikimedia
Et bizart flydesign
Flying Pancake havde et mildest talt særpræget design, hvor fuselage og vinger var erstattet af en stor flad skive.
Flyets motorer var indbygget i skiven med propellerne placeret i forreste del af skiven.
Designet var en form for flying wing koncept.
Design princippet med en skive-vinge blev udviklet i 1930’erne af Charles H. Zimmerman.
Zimmerman var en førende flyingeniør ved Langley Memorial Aeronautical Laboratory i Hampton, Virginia i USA.
Han var samtidig en af de første flyingeniører, der forskede i principperne for VTOL og V/STOL fly.
Den amerikanske flåde (U.S. Navy) tilbød i slutningen af 1930’erne Zimmerman økonomisk støtte til at udvikle Flying Pancake konceptet og til at bygge en prototype af flyet.

Materialerne til flyet var træ og lærred – blandt andet for at gøre flyet så let som mulig.
Flyets havde et meget højt landingsstel og et kort baghjul, hvilket gjorde at flyet stod i en skarp oprejst vinkel på jorden.
Charles Lindbergh ved roret
Flypioneren Charles Lindbergh deltog som pilot i testflyvningerne med V-173.
Han roste flyet for dets flyvefærdigheder og var begejstret for flyets V/STOL egenskaber.
UFO observationer
Efter at have været årsag til adskillige rapporter om UFO’er fra skræmte lokale beboere i Connecticut blev testflyvninger med Flying Pancake indstillet i 1947.