Foto: Wikimedia commons.

Xian WS-15

Xian WS-15 (kinesisk: 涡 扇 -15; pinyin: Wōshàn-15, der betyder “turbofan-15”) med kodenavn Emei, er en kinesisk turbofan jetmotor designet af Shenyang Aeroengine Research Institute og fremstillet af Xi’an Aero Engine Corporation.

Det er hensigten at Xian WS-15 skal drive Kinas Chengdu J-20 stealth kampfly, hvilket skulle sætte flyet i stand til at opnå supercruise.

Xian WS-15 blev udviklet i 1990’erne.

Udviklingen af WS-15 bygger i høj grad på den russiske R-79V-300 turbofan motor, der driver det russiske supersoniske VTOL jagerfly Yak-141.

I starten af 1990’erne fik Kina adgang til tekniske tegninger af R-79V-300 og tekniske data fra producenten Kobchenko / Soyuz.

Senere fik Kina adgang til tegninger, der satte landet i stand til at benytte den såkaldte “thrust vectoring” til R-79V-300 samt tegninger til Ruslands R179-300 motor, der er en fremtidig opgradering af R-79.

Sammenlignet med andre turbofanmotorer, der er udviklet til fjerde generations kampfly, er Xian WS-15 forbedret med øget turbine-indløbstemperatur, mere effektive og holdbare wide-akkord ventilatorblade, og avancerede fremstillingsprocesser til at producere integrerede motordele.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII