Foto: Wikimedia commons.

Xian WS-15

Xian WS-15 (kinesisk: 涡 扇 -15; pinyin: Wōshàn-15, der betyder “turbofan-15”) med kodenavn Emei, er en kinesisk turbofan jetmotor designet af Shenyang Aeroengine Research Institute og fremstillet af Xi’an Aero Engine Corporation.

Det er hensigten at Xian WS-15 skal drive Kinas Chengdu J-20 stealth kampfly, hvilket skulle sætte flyet i stand til at opnå supercruise.

Xian WS-15 blev udviklet i 1990’erne.

Udviklingen af WS-15 bygger i høj grad på den russiske R-79V-300 turbofan motor, der driver det russiske supersoniske VTOL jagerfly Yak-141.

I starten af 1990’erne fik Kina adgang til tekniske tegninger af R-79V-300 og tekniske data fra producenten Kobchenko / Soyuz.

Senere fik Kina adgang til tegninger, der satte landet i stand til at benytte den såkaldte “thrust vectoring” til R-79V-300 samt tegninger til Ruslands R179-300 motor, der er en fremtidig opgradering af R-79.

Sammenlignet med andre turbofanmotorer, der er udviklet til fjerde generations kampfly, er Xian WS-15 forbedret med øget turbine-indløbstemperatur, mere effektive og holdbare wide-akkord ventilatorblade, og avancerede fremstillingsprocesser til at producere integrerede motordele.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier