Foto: Wikimedia commons.

Xian WS-15

Xian WS-15 (kinesisk: 涡 扇 -15; pinyin: Wōshàn-15, der betyder “turbofan-15”) med kodenavn Emei, er en kinesisk turbofan jetmotor designet af Shenyang Aeroengine Research Institute og fremstillet af Xi’an Aero Engine Corporation.

Det er hensigten at Xian WS-15 skal drive Kinas Chengdu J-20 stealth kampfly, hvilket skulle sætte flyet i stand til at opnå supercruise.

Xian WS-15 blev udviklet i 1990’erne.

Udviklingen af WS-15 bygger i høj grad på den russiske R-79V-300 turbofan motor, der driver det russiske supersoniske VTOL jagerfly Yak-141.

I starten af 1990’erne fik Kina adgang til tekniske tegninger af R-79V-300 og tekniske data fra producenten Kobchenko / Soyuz.

Senere fik Kina adgang til tegninger, der satte landet i stand til at benytte den såkaldte “thrust vectoring” til R-79V-300 samt tegninger til Ruslands R179-300 motor, der er en fremtidig opgradering af R-79.

Sammenlignet med andre turbofanmotorer, der er udviklet til fjerde generations kampfly, er Xian WS-15 forbedret med øget turbine-indløbstemperatur, mere effektive og holdbare wide-akkord ventilatorblade, og avancerede fremstillingsprocesser til at producere integrerede motordele.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII