Albatros D.III - flyvere.dk

Ernst Udet Albatros D.III. Foto: Wikimedia commons.

Albatros D.III

Albatros D.III var et et-sædet biplan jagerfly, produdceret af Albatros-Flugzeugwerke GmbH. i Berlin i Tyskland.

Flyet blev brugt af både Tyskland og Østrig-Ungarn under 1. verdenskrig.

Albatros D.III viste starks efter dets introduktion i sensommeren 2016 stor manøvredygtighed og gode stigningsegenskaber.

Flyet bleb kendt (og berygtet) for sin effektive deltagelse i kampene under, det der er kendt som “Blodige April” i april 1917, da tyske styrker havde luftherredømmet.

D.III blev fløjet af mange flyver-esser, blandt andre Manfred von Richthofen, (“Den Røde Baron”) og Ernst Udet.

D.III var en videreudvikling af forgængeren Albatros D.II, men havde en helt ny vingestruktur, som var inspireret af de franske Nieuport 11-kampfly.

Det viste sig at flyets vingestruktur var svag under høj hastighed, hvorved undervingen vibrerede.

Flyet havde Mercedes D.IIIa-motor med en ydelse på 180 hk, mens senere varianter gav ydelser på helt op til 225 hk.

Produktionen af Albatros D.III startedes i 1916 i Berlin-Johannisthal med ca. 500 fly, men flyttedes 1917 til underafdelingen Ostdeutsche Albatros Werke i Schneidemüh / Piła (Polen).

Under licensproduktion byggede Oesterreichische Flugzeugfabrik AG i Wiener Neustadt indtil krigsslutningen ca. 540 såkaldte Oeffag D.III, hvor bl.a. undervingen blev forbedret.

I Danmark rådede luftskibsbasen i Tønder, med det officielle tyske navn V. (fünfte) Marine-Luftschiff-Detachement Tondern, over 5 Albatros D.III’ere.

Flere af flyene havarerede under start eller landing på den dårlige og ofte våde bane.

Efter afslutningen af 1. verdenskrig købte Polen 38 af de østrigske og af de 22 tyske fly og brugte dem under den polsk-sovjetiske krig.

Specifikationer:

Producent:Albatros-Flugzeugwerke
Produktionsår:1916 - 1919
Besætning:1
Længde:7,33 m
Vingefang:9,00 m
Vingeareal:23,6 m2
Højde:2,90 m
Vægt:695 kg
Max. vægt:955 kg
Motor:1 × Mercedes D.IIIa
Max. hastighed:175 km/t
Rækkevidde:480 km
Flyvehøjde:5.500 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar