Antonov An-148-100E - flyvere.dk

Polet Airlines Antonov An-148-100E. Foto: Wikimedia commons.

Antonov An-148

Antonov An-148 (Ukrainisk: Антонов Ан-148) er et to-motoret kort- og mellemdistance regionalt passager jetfly, der er designet og produceret af Antonov i Kiev, Ukraine.

Frem til 2018 blev Antonov An-148 også produceret af Voronezh Aircraft i Voronezh, i Rusland.

På grund af det højspændte og krigslignende forhold mellem Ukraine og Rusland stoppede Voronezh produktionen i 2018.

Flyet er et regionalt passagerfly med højt monterede vinger og to high bypass Progress D-436-148 turbofan jet motorer.

Antonov An-148 har et indbygget auto-diagnostisk system, en APU-enhed og et fly-by-wire system, der sammen med vingekonstruktionen, gør flyet velegnet til at operere i områder med primitive landingsforhold.

Cockpittet er udstyret med fem store flydende krystal skærme til flyets kontrolsystemer og navigation.

En APU – Auxillary Power Unit er en indbygget motor-enhed i fly, der primært leverer elektricitet, når flyet står stille på en standplads uden at være tilkoblet en ekstern strøm-generator.

De første APU’ere daterer tilbage til 2. verdenskrig, hvor de blev kaldt ‘putts-putts’.

Det var klassiske stempelmotorer, mens moderne APU’er oftest er en form for gasturbine motor.

Putts-putts og APU’ere leverer den nødvendige strøm til at starte et flys motorer, når der ikke er faciliteter til at benytte eksterne strøm generatorer.

Alle fly grounded

Efter Saratov Airlines Flight 703 fatale havari den 11. februar 2018, hvor samtlige ombordværende omkom, fik alle russiske og cubanske Antonov An-148 fly flyveforbud.

Blot fire dage senere rapporterede det russiske nyhedsbureau TASS, at Saratov Airlines fly var genindsat i normal drift.

Lidt over en måned senere rapporterede Moscow Times med TASS som kilde, at alle An-148 fly nu var omfattet af et generelt flyveforbud udstedt af de russiske luftfartsmyndigheder Rostransnadzor.

Specifikationer:

Producent:Antonov
Produktionsår:2009 –
Besætning:2
Passagerer:68 - 85
Nyttelast: 9.000 kg.
Længde:
29,13 meter
Vingefang: 28,91 meter
Højde: 8,20 meter
Vinge areal: 87,32 m2
Tom vægt: 16.800 - 22.000 kg
Max. startvægt: 38.550 - 43.700 kg
Motorer:2 × Progress D-436-148
Cruise hastighed: 800 - 870 km/t.
Rækkevidde:2.100 km. - 2.500 km.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII