Antonov An-30 - flyvere.dk

Voyenno-vozdushnye sily Rossii Antonov An-30. Foto: Igor Dvurekov. CC BY-SA 3.0

Antonov An-30

Antonov An-30 er et to-motoret sovjetisk (ukrainsk) turboprop overvågnings- og kortlægnings fly, der blev udviklet i midten af 1960’erne af den russiske flyproducent Beriev og produceret af den ukrainske flyproducent Antonov fra 1971 til 1980 i Kyiv i Ukraine.

Flyet er en videreudvikling af det sovjetiske (ukrainske) turboprop passagerfly Antonov An-24 fra 1957.

An-30 blev udviklet til at udføre kartografiske opgaver fra luften.

Den første prototype af An-30 var egentlig et operationelt Antonov An-24 fly, der blev modificeret til at udføre kartografiske opmålinger fra luften.

Flyet blev betegnet Antonov An-24FK, hvor Fk stod for fotografisk kartografi.

Den første An-24FK fløj første gang den 21. august 1967.

Produktion af den nye Antonov An-30 begyndte i 1971.

I 1974 fik flytypen civilt certifikat af de sovjetiske luftfartsmyndigheder.

I 1982 kortlagde et ukendt antal An-30 fly hele Afghanistan.

Open Skies

Flyet er også blevet anvendt som overvågningsfly af flere lande under den såkaldte Open Skies Treaty.

Open Skies traktaten er indgået mellem foreløbig 34 lande og blev ratificeret i 2002.

Traktaten er tænkt som et bidrag til afspænding og skal give de deltagende lande adgang til gensidig overvågning fra luften af landenes militære aktiviteter.

Afspænding midt under den kolde krig

Ideen om gensidig overvågning fra luften blev oprindelig introduceret af USAs præsident Eisenhower, da han i 1955 foreslog det til den daværende sovjetiske leder Bulganin under Geneve konferencen i 1955.

Sovjetunionen afslog prompte Eisenhowers forslag, og først i 1992 blev der underskrevet en aftale om Open Skies efter forhandlinger mellem NATO og Warszawapagten.

En død sild

Under indtryk de senere års tiltagende dårlige stemning mellem især USA og Rusland meddelte først USA i 2020 og siden Rusland i 2021, at de to lande ville forlade Open Skies aftalen.

Med Rusland overfald på Ukraine må Open Skies betragtes som en død sild, der ikke rigtig kan bruges til noget.

For eksempel vakte det både opmærksomhed og forargelse da et russisk Antonov An-30 i april 2022 fly fløj ind i dansk og svensk luftrum.

Under fredeligere og mere normale omstændigheder vill flyvningen nok kunne have været gennemført under Open Skies protokollen…

Specifikationer:

Producent:Antonov
Produktionsår:1971 - 1980
Antal produceret:123
Besætning:7
Total max vægt:23.000 kg.
Længde:24,26 m.
Vingefang:29,2 m.
Højde: (haleror)8,32 m.
Lastkapacitet:7.410 kg.
Max. hastighed:540 km/t.
Cruise hastighed:430 km/t.
Rækkevidde:2.630 km
Motorer:2 × Ivchenko AI-24TVT turboprop

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII