Fredag aften den 29. april 2022 blev dansk luftrum endnu en gang krænket af et russisk militærfly.
Det skete da et Antonov An-30 fløj kortvarigt ind i både dansk og svensk luftrum.
Det er langt fra første gang, at et russisk miltærfly krænker dansk luftrum.
Derfor blev flyvevåbnets afvisningsberedskab da også endnu en gang aktiveret.
Flyvevåbnet sendte danske F-16 jagerfly på vingerne for at møde det russiske militærfly.
Det samme gjorde det svenske Flygvapnet, der sendte Jas 39 Gripen jagerfly op for at møde flyet.
Vi var hurtigt oppe
Ifølge tv2.dk udtaler Therese Fagerstedt fra det svenske forsvar til det svenske nyhedsbureau TT, at:
Vi så, at de var på vej, vi var hurtigt oppe, vi mødte dem, og vi var der hele tiden
Therese Fagerstedt, det svenske forsvar – tv2.dk
Den svenske forsvarsminister, Peter Hultqvist, siger ifølge tv2.dk til TT, at det er helt uacceptabelt at russiske fly krænker svensk (og dansk) luftrum.
Forsvarsministeren kalder det for en uprofessionel handling.
En russisk markering?
Det svenske forsvar mener i følge tv2.dk at der er tale om endnu en ‘markering’ fra russisk side.
Men hvis man hæfter sig ved den flytype, som blev anvendt til at flyve ind i både svensk og dansk luftrum, så er der muligvis tale om mere end blot en markering fra russisk side.
Flyet var et Antonov An-30, der er en videreudvikling af Antonov An-24.
An-30 flyet er udviklet til kortlægning og kartografi fra luften.
Den første An-24 version til kortlægning og kartografi fra luften blev betegnet An-24FK.
På russisk står FK for fotokartograficheskiy – fotokartografi.
Det er altså en flytype, som det russiske flyvevåben har benyttet til kortlægning fra luften siden begyndelsen af 1970’erne.
I den spændte situation, der for øjeblikket hersker mellem på den ene side Rusland og på den NATO og EU, er det måske tænkeligt at flyet skulle mere ned blot ‘markere’.
Måske ønsker Rusland at opdatere sine kort og luftfotos af danske og svenske landområder i Østersøen?