Et Boeing 737-800 fly tabte dele af en motorindkapsling tidligere i dag.
Uheldet er det seneste i en nærmest endeløs række af uheld med Boeing fly den senere tid.
Uheldet skete søndag morgen 7. april 2024 under takeoff af Southwest Airlines Flight 3695 fra Denver International Airport mod Houston i USA.
Flyet havde 135 passagerer og en seks besætningsmedlemmer ombord.
Passagerer råbte op
Uheldet blev bemærket af adskillige passagerer og kabinepersonale, der hørte et højt brag, da motorpanelet ramte flyets vinge.
På nyhedsmediet CNNs YouTube kanal kan man se en video optaget af en passager gennem et af flykabinens vinduer.
Her flagrer løsthængende dele af motorindkapslingen henover vingens forkant.
Videoen er optaget da flyet nødlander i Denvers lufthavn 25 minutter efter takeoff.
Den største operatør af Boeing 737 fly i verden
Southwest Airlines har verdens største flåde af Boeing 737 fly med i alt 820 fly (2024).
Southwest Airlines benytter udelukkende Boeing 737 fly til sine aktiviteter.
De 820 Boeing 737 fly, i forskellige versioner, gør Southwest til det fjerdestørste kommercielle flyselskab i verden.
Boeing 737NG
Den version af Boeing 737-800, der tabte dele af en motorindkapsling, er Boeing 737NG, (Next Generation), der blev lanceret af Boeing i 1993.
Boeing 737NG er den tredje generation af Boeing 737 og har således nu 20 år på bagen som flytype.
Endnu en FAA undersøgelse af Boeing
Også denne hændelse har fået de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, Federal Aviation Administration, til at åbne endnu en undersøgelse af Boeing.
Ifølge nyhedsmediet Reuters udsendte FAA så sent som i december 2023 tre direktiver, der omhandler undersøgelse og inspektion af bla. netop motorindkapslinger på Boeing fly.
Direktiverne omhandler 1.979 Boeing 737NG fly, der er registreret i USA, og 6.666 globalt.