Ryan X-13 Vertijet var et eksperimentalt VTOL, (Vertical Take Off and Landing) jet fly udviklet og produceret i 1950’erne af Ryan Aeronautical Company i Californien, USA.
Hovedformålet med Vertijet projektet var at undersøge og demonstrere VTOL egenskaber ved et fly, der udelukkende var drevet af jet fremdrift.
Flyet skulle kunne foretage vertikal start, svæve og derefter overgå til horisontal flyvning og sluttelig lande vertikalt.
Spirit of St. Louis
Ryan Aeronautical blev grundlagt af T. Claude Ryan i San Diego, i Californien, USA i 1934.
T.C. Ryan startede og ejede adskillige selskaber med tilknytning til USAs gryende flyindustri i 1920’erne og 1930’erne.
Blandt selskaberne var et flyselskab, en flytjeneste og (især) flyfabrikken Ryan Aeronautical.
Det var et Ryan-ejet selskab, der byggede Charles Lindberghs berømte fly Spirit of St. Louis.
T.C. Ryan selv havde ikke noget at gøre med selve designet og konstruktionen af flyet til Lindbergh.
Tidlige Ryan fly
De første fly som Ryan Aeronautical producerede var lette lav-vingede monoplaner, der udmærkede sig ved rigtig gode flyveegenskaber.
Modellerne Ryan ST (Sport Trainer) og især Ryan STA (Sport Trainer Acrobatic) var velegnede til luftakrobatik.
De lette og akrobatiske fly fra Ryan Aeronautical fangede interessen hos det daværende United States Army Air Corps, USAAC, der var den første forløber for U. S. Air Force.
Ryan producerede en række militære versioner af Ryan ST flyet med betegnelsen PT-16, PT-20, PT-21 og den berømte PT-22 Recruit fra begyndelsen af 1940’erne.
Ryan Recruit blev bestilt i over 1.000 eksemplarer som uddannelses- og træningsfly for piloter i USAAC i perioden under 2. verdenskrig.
![Ryan PT-22 Recruit USAF Ryan PT-22 Recruit](https://flyvere.dk/wp-content/uploads/2018/10/Ryan_PT-22_Recruit_USAF-960.jpg.pagespeed.ce.fwpuT2HKVG.jpg)
![Ryan YO-51 Dragonfly takeoff Ryan YO-51 Dragonfly takeoff - flyvere.dk](https://flyvere.dk/wp-content/uploads/2018/10/YO-51_Dragonfly_takeoff-570.jpg.pagespeed.ce.RyFWTa92kN.jpg)
Foto: U. S. Army Air Corps – fotograf ukendt. Public domain.
Det var i denne periode at Ryan for alvor begyndte at interessere sig for flytyper med meget kort start- og landingslængde – de såkaldte STOL (short takeoff and landing), fly.
Ryan YO-51 Dragonfly med tilnavnet ‘Flying Motorcycle’ fra begyndelsen af 1940’erne var et STOL (short takeoff and landing) observationsfly.
Det kunne lette og lande fra meget korte striber jord eller vej.
Der blev kun bygget tre eksemplarer af Dragonfly.
VTOL?
Lige efter 2. verdenskrig afslutning overvejede ingeniørerne hos Ryan Aeronauticals om Ryan FR Fireball, der var et hangarskibsbaseret kampfly, kunne sættes i stand til at lette og lande vertikalt.
Ryan FR Fireball var et hybrid mixed-power fly – dvs. det havde både en stempelmotor og en jetmotor.
Ryan ingeniørerne havde beregnet at flyets kraft/vægt forhold var 1 når flyets brændstof beholdning var lav, hvilket er samme kraft/vægt forhold som Harrier Jump Jet.
US Navy’s Bureau of Aeronautics indgik i 1947 kontrakt med Ryan om udvikling af et VTOL jet fly. På det tidspunkt indgik ideen om ubåds-baserede jetfly i US Navys overvejelser…
Ryan X-13 Vertijet
I 1953 fik Ryan kontrakt på produktion af et VTOL jetfly til US Air Force.
Vertijet var et meget lille fly på kun 7,14 meters længde.
Piloten havde meget lidt plads i cockpittet, der var placeret lige over flyets Rolls-Royce Avon turbojet motor.
Flyets deltavinge var monteret så højt som muligt og havde et vingefang på blot 6,4 meter.
Det første Vertijet havde et midlertidigt landingsstel.
Den første prototype af Vertijet fløj horisontalt første gang d. 10. december 1955.
Ved senere flyvninger foretog piloten de første overgange mellem vertikal og horisontal flyvning.
On and off-ramp
Til vertikal start og “landing” havde Ryan udviklet en særlig rampe som flyet hang på ved hjælp af en krog, der var monteret på flyet.
![Ryan X-13 Vertijet Ryan X-13 Vertijet - flyvere.dk](https://flyvere.dk/wp-content/uploads/2018/10/Ryan_X-13-600.jpg.pagespeed.ce.JVAHFlDNMw.jpg)
Den anden prototype af Vertijet foretog den første vertikale start fra sin rampe d. 11. april 1957.
Piloten bragte flyet til horisontal flyvning og vendte tilbage til vertikal flyvning, hvorefter flyet ‘landede’ vertikalt på rampen igen.
Ryan X-13 Vertijet blev demonstreret i Washington D.C. i juli 1957, hvor flyet startede vertikalt på den ene side af Potomac River og fløj henover floden og landede vertikalt ved Pentagon.
Alligevel besluttede US Air Force ikke at gå videre med projektet.
Der var ganske enkelt ikke noget operativt behov for denne type fly hos det amerikanske luftvåben.