Rolls-Royce Avon var en turbojet flymotor udviklet og produceret af Rolls-Royce i 1950’erne i Manchester, England.
Avon var Rolls-Royces første jet motor med ‘axial flow’, hvor gassen løber kontinuerligt på langs eller aksialt langs kompressorens akse, og hvor kompressoren derfor kontinuerligt komprimerer gas-flowet.
Avon motoren blev introduceret i 1950 og blev en af Rolls Royces mest udbredte og succesrige jet motorer efter 2. verdenskrig.
Motoren blev anvendt til en lang række både civile og miltære flytyper.
Avon motoren vandt også udbredelse i versioner til stationære og maritime formål.
Det var et britisk English Electric Canberra, med to Avon motorer, der i februar 1951 gennemførte den første non-stop transatlantiske flyvning med et jet fly.
Det var et BOAC de Havilland Comet 4 passager jetfly, med fire Avon motorer, der i oktober 1958 gennemførte den første transatlantiske ruteflyvning med et passager jetfly.
Produktionen af Avon fly motorer blev indstillet i 1974, mens den industrielle version af Avon motoren stadig produceres af et selskab ejet af Siemens, i Tyskland.