BEA De Havilland Comet 4. Flyvere.dk

BEA de Havilland DH-106 Comet 4B. Foto: Ralf Manteufel - GNU.

De Havilland Comet

De Havilland DH 106 Comet var et civilt 4-motoret narrow body turbojet passager fly, der blev designet og produceret af de Havilland fly fabrikkerne i Hartfordshire, England i slutningen af 1940’erne.

De Havilland Comet var verdens første kommercielle jet passagerfly.

Comet 1 prototypen fløj første gang i 1949 og blev indsat i kommerciel drift i 1952, da BOAC indsatte deres daværende test prototype Comet  G-ALYP (“Yoke Peter”) i regelmæssig rute mellem London og Johannesburg, Sydafrika.

Flyet fik øjeblikkelig succes som et avanceret og ultra moderne passagerfly, der på mange områder var forud for sin tid.

De Havilland Comet var bygget i en ren metal konstruktion med et aerodynamisk design og fire de Havilland Ghost turbojet motorer, der var parvis indbygget i vingeroden på hver side af flyets fuselage.

Flyet havde en relativt stille og komfortabel trykkabine med store firkantede vinduer – noget der skulle vise sig som en af flere fatale konstruktionsfejl ved Comet.

Drømmen brister

Umiddelbart efter flyets store succes blev Comet ramt af en række fatale havarier, der afslørede katastrofale strukturelle og designmæssige fejl ved flyet.

Efter tre totale havarier, hvor Comet flyene gik i stykker under flyvning, (in-air break-up) og hvor ingen overlevede, blev Comet taget ud af tjeneste og undergik herefter de mest omfattende havariundersøgelser indtil dato.

Såvel i menneskeliv som i udviklingsomkostninger blev Comet til et fly, der på tragisk vis betalte den højst mulige trial and error pris i en tid, hvor flyindustrien og den civile passagertrafik stadig trådte sine barnesko.

Det blev især de Havillands konkurrenter, der for alvor kunne profitere på erfaringerne med Comet.

Specifikationer:

Besætning:4
Passagere:36-81 passagerer
(efter version)
Længde:
28 - 34 meter
(efter version)
Vingefang: 35 meter
Højde: 8,99 meter
Vinge areal: 187,2 m2
Max. startvægt: 50.00 -71.000 kg.
(efter version)
Motorer:4 × Halford H.2 Ghost 50 turbojet eller
4 x Rolls-Royce Avon Mk 502/503/504/521/524 turbojet
Cruise hastighed:740 - 840 km/t
(efter version)
Rækkevidde:2.400 - 5.100 km
(efter version)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII