De Havilland DH 106 Comet var et civilt 4-motoret narrow body turbojet passager fly, der blev designet og produceret af de Havilland fly fabrikkerne i Hartfordshire, England i slutningen af 1940’erne.
De Havilland Comet var verdens første kommercielle jet passagerfly.
Comet 1 prototypen fløj første gang i 1949 og blev indsat i kommerciel drift i 1952, da BOAC indsatte deres daværende test prototype Comet G-ALYP (“Yoke Peter”) i regelmæssig rute mellem London og Johannesburg, Sydafrika.
Flyet fik øjeblikkelig succes som et avanceret og ultra moderne passagerfly, der på mange områder var forud for sin tid.
De Havilland Comet var bygget i en ren metal konstruktion med et aerodynamisk design og fire de Havilland Ghost turbojet motorer, der var parvis indbygget i vingeroden på hver side af flyets fuselage.
Flyet havde en relativt stille og komfortabel trykkabine med store firkantede vinduer – noget der skulle vise sig som en af flere fatale konstruktionsfejl ved Comet.
Drømmen brister
Umiddelbart efter flyets store succes blev Comet ramt af en række fatale havarier, der afslørede katastrofale strukturelle og designmæssige fejl ved flyet.
Efter tre totale havarier, hvor Comet flyene gik i stykker under flyvning, (in-air break-up) og hvor ingen overlevede, blev Comet taget ud af tjeneste og undergik herefter de mest omfattende havariundersøgelser indtil dato.
Såvel i menneskeliv som i udviklingsomkostninger blev Comet til et fly, der på tragisk vis betalte den højst mulige trial and error pris i en tid, hvor flyindustrien og den civile passagertrafik stadig trådte sine barnesko.
Det blev især de Havillands konkurrenter, der for alvor kunne profitere på erfaringerne med Comet.