Narrow-body passagerfly
Et narrow-body passagerfly er civile passagerfly med en passagerkabine på 3 til 4 meters bredde, der er opdelt af en enkelt midtergang.
I hver passagerrække er oftest placeret 4-6 passagerer, nogle gange blot 2, fordelt på hver side af midtergangen.
Et narrow-body passagerfly med en rækkevidde, der ikke rækker til transatlantiske eller transkontinentale flyvninger, benævnes ofte som et regionalt passagerfly.
Modsætningen til narrow-body passagerfly er wide-body passagerfly, der har en kabinebredde på mellem 5 til 7 meter og to mellemgange.
Passagererne sidder typisk på rækker med syv til 10 passagerer.
Wide-body passagerfly kan som regel medbringe mellem 200 og 600 passagerer, hvorimod det største narrow-body passagerfly Boeing 757–300 kan medbringe op til 289 passagerer.
Passagerfly blev oprindeligt konfigureret alene som narrow body fly, men med introduktionen af Boeing 747, der er et wide-body passagerfly, begyndte flyproducenterne at fremstille begge typer.
Narrow-body flytyper
Syv-sædet konfiguration
- Hawker Siddeley Trident – Channel Airways anvendte som det eneste luftfartsselskab en 4+3 sæder konfiguration på deres Trident fly.
Seks-sædet konfiguration
- Airbus A320 – Det p.t. bedst sælgende passagerfly i verden og næstbedste gennem tiderne.
Kabinens udvendige diameter er 395 cm. - Boeing 707 – Den første kommercielt succesfyldte passagerfly.
Kabinens udvendige diameter er 376 cm.
Videreudviklet til Boeing 720 med samme udvendige mål for kabinen. - Boeing 727 – På et tidspunkt verdens mest udbredte passagerfly.
Kabinens udvendige diameter er 376 cm. - Boeing 737 – verdens mest solgte passagerfly.
Kabinens udvendige diameter er 376 cm. - Boeing 757 – Det største narrow body fly.
Udvendig kabinediameter er 376 cm. - British Aerospace 146 Whisperjet. Kabine diameter: 3,42 m.
- Douglas DC-8 – et fire-motorers fly bygget mellem 1958-72.
Kabinens udvendige diameter er 373. - Irkut MC-21 – To-motoret jet passagerfly.
Kabinens udvendige diameter er 382 cm. - Ilyushin Il-62 – Verdens største jet passagerfly ved introduktionen i 1963
- Tupolev Tu-114 – Verdens største og hurtigste passagerfly ved introduktionen i 1961.
Flyet er den dag i dag det hurtigste propel-drevne passagerfly.
Kabinens udvendige diameter er 4,2 m - Tupolev Tu-154 – Et af de mest udbredte passagerfly produceret i Sovjetunionen.
- Vickers VC10 – Et fire-motoret passagerfly, der har rekorden som det hurtigste subsoniske fly over Atlanten. Kabinens udvendige diameter er 375 cm.
Fem-sædet konfiguration
- Bombardier CSeries – Under udvikling med en udvendig kabinediameter på 328 cm.
- de Havilland Comet – Verdens første jetdrevne passagerfly
- Fokker F28 – Udvendig kabinediameter 3,3 m
- Fokker 70 – Videreudvikling af Fokker F28
- Fokker 100 – Videreudvikling
- McDonnell Douglas DC-9 – Grundmodel, der blev produceret i store tal fra 1965 til 1982.
Udvendig kabinediameter på 328 cm.- McDonnell Douglas MD-80 – En videreudvikling af DC-9 med en udvendig kabinediameter på 340 cm.
- Boeing 717 – Seneste udvikling baseret på DC-9.
Udvendig kabinediameter på 340
- Sukhoi Superjet 100 – Russisk nyudviklet passagerfly.
Indvendig kabinediameter på 322 cm. - Sud Aviation SE 210 Caravelle – Verdens første jetdrevne passagerfly til kort- og mellemdistance flyvninger.
- Douglas DC-4 – Propeldrevet passagerfly med stempelmotor.
- Douglas DC-7 – Propeldrevet passagerfly med stempelmotor.
- Ilyushin Il-18 – Turboprop passagerfly produceret mellem 1959 og 1979 med udbredt anvendelse i østblokken
- Lockheed Constellation – Propeldrevet passagerfly med stempelmotor.
Blev bl.a. anvendt som fly for præsident Dwight D. Eisenhower. - Vickers Viscount – Verdens første turboprop passagerfly.
Fire-sædet konfiguration
- ATR 42 – Turbo-prop passagerfly
- ATR 72 – Videreudvikling af ATR 42
- Bombardier Q Series – Turboprop passagerfly til mellem- og kortdistance flyvninger
- Bombardier CRJ – Turboprop passagerfly til mellem- og kortdistance flyvninger
- Concorde – Det ene af to udviklede supersoniske passagerfly.
- Douglas DC-3 – Propeldrevet passagerfly.
Produceret i mere end 16.000 eksemplarer (inklusive transport versioner) - Tupolev Tu-144 – Verdens første supersoniske passagerfly.
Fløj første gang den 31. december 1968, to måneder før Concorden.
Tre-sædet konfiguration
- Embraer EMB 120
- Saab 340
- Saab 2000
- Short 360