Sukhoj Superjet 100 er et to-motoret narrow body regionalt passager jetfly designet af Sukhoi Civil Aircraft Company i starten af 2000.
Flyet blev udviklet i samarbejde med Boeing, der blev valgt som udviklings- og projekt konsulent, og som senere også har stået for træningsprogrammer for besætning og mekanikere.
Superjet 100, også kendt som SSJ100, produceres af Ruslands største flyproducent Komsomolsk-on-Amur Aircraft Plant (KnAAZ).
Sukhoi Superjet 100 er det første passagerfly, der er udviklet i Rusland, siden Sovjetunionens opløsning.
Superjet 100s jomfruflyvning fandt sted den 19. maj 2008, og flyet blev indsat i kommerciel drift
21 April 2011 hos det armenske flyselskab Armavia.
Sukhoi Superjet blev oprindelig planlagt i tre versioner; versionerne RRJ-60, RRJ-75 og RRJ-95 med kapacitet på henholdsvis 60, 78 og 98 passagerer.
RRJ-60 blev droppet for i stedet at fokusere på RRJ-75 og RRJ-95 versionerne.
Et nyt samarbejde
Udviklingen af et nyt russisk regionalt passager jetfly, (regional jet), begyndte i 2001.
Den russiske stat valgte Sukhoi som designbureau og bevilgede 46 mill. US dollars til udvikling af et 70 – 80 sæders regionalt passagerfly.
Den russiske stat valgte Sukhoi som designbureau sammen med en række udenlandske underleverandører.
Blandt dem var Franske Thales Group, der skulle stå for levering af flyelektronik (Avionics), franske Messier-Bugatti-Dowty, (nu Safran Landing Systems), skulle levere landingsgear, Honeywell International Inc. skulle levere flyets Auxiliary Power Unit (APU), mens Liebherr Group leverede flyets kontrol-systemer.
Monteringen af Sukhoi Superjet 100 foregår på Komsomolsk-on-Amur Aircraft Plant i den fjernt beliggende østlige region Khabarovsk Krai ved Stillehavet i Rusland.
Roll-out af Superjet 100 fandt sted i Dzyomgi lufthavnen i Komsomolsk-on-Amur den 26.september 2007.
Den første Superjet 100 prototype lettede fra samme fjerne lufthavn den 19. maj 2008.
En afløser for forældede russiske fly og konkurrent til moderne fly
SSJ100 har en kapacitet på 87 – 98 passagerer og er et typisk moderne regional jet.
Det afløser de forældede russiske Tupolev Tu-134 og Yakovlev Yak-42 passagerfly.
Flyet tager konkurrencen op med andre moderne fly i samme klasse af regional jets, som f.eks. Antonov An-148, Embraer E190 og Bombardier CRJ1000.
Sukhoi opgiver driftsomkostningerne til at være 6–8% lavere end f.eks Embraer 190/195.
Flyet opgives til at have samme brændstofforbrug som Antonov An-148 med en større kapacitet på 22 yderligere passagerer.