Boeing 727-230 Lufthansa - flyvere.dk

Lufthansa Boeing 727-200 Faro - LPFR, Portugal 1991. Foto: Pedro Aragão. CC BY-SA 3.0

Boeing 727

Boeing 727 er et tre-motoret narrow-body kort- og mellemdistance passagerfly, der er designet og produceret af Boeing Commercial Airplanes i Renton, Washington i USA.

Boeing 727 er et meget vellykket passagerfly med gode flyveegenskaber.

Flyet blev med det samme en stor succes på flyselskabernes korte indenrigsruter og deres regionale mellemdistance ruter.

Flyet blev udviklet og designet til at kunne operere fra mindre lufthavne med forholdsvis korte start- og landingsbaner.

Et unikt design-kompromis

727’erens design er unikt på flere måder.

Det er Boeings eneste tri-jet – tre-motoret passager-jetfly.

Motorerne er placeret bagerst med en motor på hver side af flyets fuselage og en centermotor ved halerorets basis.

S-duct på Dassault Falcon 50. Foto: YSSYguy. CC BY-SA 4.0

Centermotorens indsugning foregår gennem en såkaldt S-duct.

S-duct er en S-formet indsugning ved halerorets basis.

727’eren blev udviklet som et kompromis mellem de tre flyselskaber United Airlines, American Airlines og Eastern Air Lines.

Selskaberne delte et generelt ønske om et mindre mellemdistancefly til deres kortere ruter mellem mindre byer og regional ruteflyvning til lufthavne med korte start- og landingsbaner.

Således blev det besluttet at udvikle et tri-jetfly, der kunne imødekomme alle tre selskabers specifikke krav om anvendelighed, sikkerhed og effektivitet.

Et rigtigt kortbanefly

Fordi Boeing 727 ikke havde motorerne monteret under vingerne, kunne der monteres flaps og slats i hele vingens længde.

Det gjorde flyet anvendeligt på korte baner.

Desuden var der indbyggede trapper i flyet på siderne af fuselagen og bagerst under haleroret.

Det gjorde yderligere flyet anvendeligt til primitive forhold i små lufthavne.

Piedmont Airlines Boeing 727-51 N838N i Chicagos O’Hare lufthavn 1979. Foto: RuthAS. CC BY 3.0

A Stairway to Heaven

Flytrappen på de første versioner af Boeing 727 kunne åbnes under flyvning(!) .

Det var fra det kaprede Piedmont Airlines Boeing 727-51 N838Ns bagerste flytrappe at den uidentificerede flykaprer, med pseudonymet D.B. Cooper, i november 1971 sprang ud med faldskærm under flyvning over det vestlige USA og forsvandt sporløst.

Det var først efter denne episode, at Boeing monterede låse på trapperne i flyet.

En nyskabelse – APU

Boeing 727 var udstyret med en gasturbine APU – Auxillary Power Unit, der er en generator til strømforsyning, drevet af en lille turbinemotor.

727’erens APU var den første gasturbine APU på et civilt passagerfly.

Det gjorde at flyet ikke var afhængig af ekstern strømforsyning ved ophold på jorden.

En tordenfugl

Boeing 727 er et af de mest larmende civile passagerfly, der er bygget.

Flyets Pratt & Whitney JT8D low-bypass turbofan motorer larmede så meget, så alle 727’ere, der er i brug i dag, skal være udstyret med såkaldte hush-kits.

Boeing producerede i alt 1.832 eksemplarer af 727 inden produktionen stoppede i 1984.

Der er stadig 44 727’ere i aktiv tjeneste, (primært som fragtfly) ved 23 flyselskaber verden over.

Specifikationer:

Producent:Boeing Commercial Airplanes
Produktionsår:1967–1984
Besætning:3
Passagere:134 - 155
Længde:
40,68 - meter
Vingefang:32,92 meter
Højde:10,65 meter
Vinge areal:153 m2
Tom vægt:44.330 kg
Max. startvægt:78.100 kg
Motorer:3 × Pratt & Whitney JT8D
Tophastighed:961 km/t
Cruise hastighed:855 - 953 km/t
Rækkevidde:3.500 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII