Pratt & Whitney JT8D low bypass turbofan. - flyvere.dk
Foto: Alan Radecki – CC BY-SA 4.0

Pratt & Whitney JT8D

Pratt & Whitney JT8D er en low-bypass turbofan jet motor produceret af Pratt & Whitney i East Hartford, Connecticut i USA.

JT8D motoren blev produceret i otte forskellige versioner og blev anvendt på Boeing 727Boeing 737 (100/200 versionerne), McDonell-Douglas DC-9 og McDonnell Douglas MD-80.

Motoren blev første gang introduceret i 1963 ved Boeing 727s jomfruflyvning.

JT8D er en modificeret version af Pratt & Whitneys J52 turbojet motor, der var motoren i US Navys A-6 Intruder angrebsfly.

Motoren anvender et såkaldt dual-spool design, der deler kompressionen op i en low-pressure kompressor og en high-pressure kompressor.

Begge kompressorer sidder på samme aksel med i hver sit kompressor modul.

Volvos RM8 motor er en licensbygget version med efterbrænder, bygget i Sverige til den svenske kampfly Saab 37 Viggen.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Producent:Pratt & Whitney
Produktionsår:1960 – 1985
Type:Turbofan – dual spool
Længde:3,9 m.
Max. tryk :21.000 lbf / 93 kN
Tryk ratio:19,4:1
Vægt: (tør)2.150 kg
Brændstoftype:ATF
Anvendelse:Boeing 727
Boeing 737
(100/200 versioner)
McDonell-Douglas DC-9
McDonnell Douglas MD-80
Saab 37 Viggen (Volvo RM8 licensbygget version)
Antal produceret:14.750

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier