McDonnell Douglas MD-80 - flyvere.dk

Swissair McDonnell Douglas MD-80. Foto: Herbert Maeder. CC BY-SA 4.0

McDonnell Douglas MD-80

McDonnell Douglas MD-80 er en serie af to-motorede narrowbody kort- og mellemdistance jet passagerfly, der blev udviklet og produceret af McDonnell Douglas flyfabrikkerne i starten af 1970’erne i Berkeley, St. Louis i Missouri, USA.

Flyet er en moderniseret og forlænget udgave af McDonnell Douglas DC-9.

MD-80 serien består af fly, der kan konfigureres til at medtage mellem 130 og 172 passagerer.

Flyet fløj første gang i 1979.

Det var Swissair, der som det første flyselskab tog MD-80 i brug d. 10. okotber 1980.

Flyet blev produceret frem til 1999 i en række varianter; MD-81, MD-82, MD-82T, MD-83, MD-87 og MD 88.

I 1990’erne kom de to sidste versioner af flyet MD-90 i 1995 og i 1999 Boeing 717, der oprindelig blev benævnt MD-95.

Op gennem 1980’erne og 1990’erne fik MD-80 serien stor succes som kommercielt kort- og mellemdistancefly over det meste af kloden.

Forældede motorer

På grund af flyets forældede Pratt & Whitney JT8D motorers høje brændstofforbrug tabte MD-80 serien markedsandele til de nye Airbus A320 og Boeing 737 fly med langt mere effektive og brændstoføkonomiske motorer.

Efter årtusindskiftet begyndte flere store flyselskaber at udfase deres MD-80 fly og erstatte dem med mere effektive kort- og mellemdistance passagerfly.

Den sidste MD-80’er i fast rute fløj fra Dallas/Fort Worth to Chicago/O’Hare i september 2019.

Specifikationer:

Besætning:2 (cockpit)
Passagerer:80 - 135
Længde:45,06 m
Kabine bredde:3,14 m.
Vingefang:32,82 m.
Vinge areal:112,3 m2
Højde: (haleror)9,02 m
Vægt (tom):35.300 kg.
Max. take-off vægt:63.500 kg.
Cruise hastighed:mach 0.8
Rækkevidde:3.300 km.
Motorer:2 x Pratt & Whitney JT8D (200 series)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII