Vickers VC10 er et britisk fire motoret narrow-body langdistance jet passagerfly, der blev designet i slutningen af 1950’erne og starten af 1960’erne af Vickers-Armstrongs Ltd.
Flyet blev produceret fra 1962 til 1970.
VC10 fløj første gang i Brooklands, Surrey i 1962.
Hot and high
Flyet blev designet til at kunne operere på langdistance ruter fra datidens kortere start- og landingsbaner.
Det havde en fremragende ydeevne til drift under såkaldte “hot and high” forhold fra især fra højtbeliggende og meget varme afrikanske lufthavne,
Rekordholder i 41 år
VC10 havde rekorden for den hurtigste flyvning tværs over Atlanten for et subsonisk jet passagerfly på 5 timer og 1 minut i 41 år.
Rekorden blev først slået i februar 2020, da et da et British Airways Boeing 747 fløj turen hurtigere.
Ellers var det kun den supersoniske Concorde, der fløj hurtigere over Atlanten.
Rear engine quad layout
Vickers VC10 er ofte blevet sammenlignet med det større sovjetiske Ilyushin Il-62.
De to fly er de eneste større fire-motorede passagerfly, der har et rear engine quad layout.
Her sidder flyets fire motorer monteret parvis bagerst på hver side af flyets fuselage under det højvingede haleror.
Det mindre business jet Lockheed JetStar har også dette motor arrangement.
Selvom der kun blev bygget et relativt lille antal VC10’ere forblev de i langvarig service hos BOAC og andre flyselskaber fra 1960’erne til 1981.
Fra 1965 har Royal Air Force benyttet Vickers VC10 som strategisk militært transportfly.
Vickers VC10 har desuden været brugt som militært tankfly, bla. som tankfly for et andet og nyere tankfly Airbus Voyager.
50-årsdagen for den første flyvning med prototypen VC10, G-ARTA blev fejret med et “VC10 Retrospective” symposium.
Den officielle åbning af en VC10-udstilling på Brooklands Museum fandt sted den 29. juni 2012.
Vickers VC10 blev taget ud af RAF-tjeneste den 20. september 2013 og den sidste flyvning med et VC10 blev udført af K3 ZA147 den 25. september 2013.