Vickers VC10 er et britisk narrow-body langdistance passagerfly

British Airways Vickers Super VC10 Zurich 1975. Foto: clipperarctic. CC BY-SA 2.0

Vickers VC10

Vickers VC10 er et britisk fire motoret narrow-body langdistance jet passagerfly, der blev designet i slutningen af 1950’erne og starten af 1960’erne af Vickers-Armstrongs Ltd.

Flyet blev produceret fra 1962 til 1970.

VC10 fløj første gang i Brooklands, Surrey i 1962.

Hot and high

Flyet blev designet til at kunne operere på langdistance ruter fra datidens kortere start- og landingsbaner.

Det havde en fremragende ydeevne til drift under såkaldte “hot and high” forhold fra især fra højtbeliggende og meget varme afrikanske lufthavne,

Rekordholder i 41 år

VC10 havde rekorden for den hurtigste flyvning tværs over Atlanten for et subsonisk jet passagerfly på 5 timer og 1 minut i 41 år.

Rekorden blev først slået i februar 2020, da et da et British Airways Boeing 747 fløj turen hurtigere.

Ellers var det kun den supersoniske Concorde, der fløj hurtigere over Atlanten.

Rear engine quad layout

Vickers VC10 er ofte blevet sammenlignet med det større sovjetiske Ilyushin Il-62.

De to fly er de eneste større fire-motorede passagerfly, der har et rear engine quad layout.

Her sidder flyets fire motorer monteret parvis bagerst på hver side af flyets fuselage under det højvingede haleror.

Det mindre business jet Lockheed JetStar har også dette motor arrangement.

Selvom der kun blev bygget et relativt lille antal VC10’ere forblev de i langvarig service hos BOAC og andre flyselskaber fra 1960’erne til 1981.

Fra 1965 har Royal Air Force benyttet Vickers VC10 som strategisk militært transportfly.

Vickers VC10 har desuden været brugt som militært tankfly, bla. som tankfly for et andet og nyere tankfly Airbus Voyager.

50-årsdagen for den første flyvning med prototypen VC10, G-ARTA blev fejret med et “VC10 Retrospective” symposium.

Den officielle åbning af en VC10-udstilling på Brooklands Museum fandt sted den 29. juni 2012.

Vickers VC10 blev taget ud af RAF-tjeneste den 20. september 2013 og den sidste flyvning med et VC10 blev udført af K3 ZA147 den 25. september 2013.

Specifikationer:

Besætning:4 + 3 stewards
Passagere:151 passagerer
Længde:
48,36 meter
Vingefang:44,55 meter
Højde:12,4 meter
Vinge areal:264,9 m2
Tom vægt:63.278 kg
Max. startvægt:151.900 kg
Motorer:4 × Rolls-Royce Conway Mk 301 Turbofan
Tophastighed:933 km/t
Rækkevidde:9.412 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII