Rolls-Royce Conway var verdens første by-pass jet motor (turbofan) udviklet og produceret af Rolls Royce.
Udviklingen af Rolls-Royce RB.80 Conway motoren begyndte allerede i i 1940’erne.
Dermed er Conway motoren en af de første historiske jetmotorer.
Motoren blev kun brugt i kort tid i slutningen af 1950’erne og begyndelsen af 1960’erne, inden andre forbedrede turbofan motorer erstattede Conway motoren.
Der sad Conway motorer i Handley Page Victor, Vickers VC10, Boeing 707-420 og Douglas DC-8-40.
Historie
Navnet “Conway” er den engelske stavning af floden Conwy i Wales.
Rolls Royce gav deres gasturbinmotorer navn efter engelske (og andre) floder.
De tidlige historiske jetmotorers udstødning var meget varmere og flød meget hurtigere end nødvendigt.
Man indså hurtigt, at det ville være gavnligt at kunne bruge noget af den energi til at forbedre både ydelse og brændstoføkonomi i de tidlige jet motorer.
Turboprop-motorer bruger en række yderligere trin i turbinen til at udnytte energi-overskuddet til at drive motorens propel.
Imidlertid er turboprop motorer kun effektive ved hastigheder på op til ca. 800 km/t.
Det betød, at der var et u-udnyttet potentiale for turbofan jetmotorer ved hastigheder mellem ca. 720 km/t og 1.100 km/t, hvilket er de hastigheder, som størstedelen af kommercielle jetfly flyver med.