Pan Am Douglas DC-4 - flyvere.dk

Pan Am Douglas DC-4. Foto: San Diego Air and Space Museum Archive. Public domain.

Douglas DC-4

Douglas DC-4 er et fire-motoret propel passagerfly udviklet af den amerikanske flyfabrik Douglas Aircraft Company i 1930’erne og produceret i 1940’erne.

DC-4 blev anvendt som militær transportfly af tropper og materiel under 2. verdenskrig.

Den militære version af DC-4 blev betegnet C-54 Skymaster.

Under Sovjetunionens blokade af Berlin efter 2. verdenskrig, der var den nyligt udbrudte kolde krigs første styrkeprøve mellem Sovjetunionen og USA, fløj i alt 330 DC-4 og C-54 Skymaster fly forsyninger til Berlin i massivt omfang.

Efter 2. verdenskrig fik DC-4 succes som passagerfly for flere flyselskaber rundt i verden.

Da produktionen af DC-4 og C-54 Skymaster stoppede i 1947, var der bygget mere end 1.200 eksemplarer af flyet, herunder 79 DC-4 maskiner produceret efter krigsafslutningen.

Douglas DC-4 var en videreudvikling af Douglas DC-4E, der var Douglas fabrikkernes forsøg på at producere et fire-motoret civilt passagerfly i 1930’erne.

DC-4E blev testet af United Airlines i USA og tilbagemeldingerne overbeviste Douglas Aircraft Co. om at det var nødvendigt at starte helt forfra og udvikle et nyt firemotoret passagerfly.

Det nye civile passagerfly Douglas DC-4A havde ingen trykkabine, et enkelt haleror og nye Pratt & Whitney motorer.

Afbrudt af krig

USAs indtræden i 2. verdenskrig i 1941 gjorde at det amerikanske krigsministerium overtog alle flyselskabers bestillinger på civile DC-4 fly.

Flyene blev herefter tildelt United States Army Air Forces og fik den militære betegnelse C-54 Skymaster.

C-54 Skymaster fløj første gang i februar 1942.

For at kunne leve op til det amerikanske militærs krav havde de første eksemplarer af C-54 Skymaster fået indbygget fire ekstra brændstoftanke inde i flyets kabine.

Det nedsatte flyets lastkapacitet, men forøgede flyets rækkevidde.

De følgende versioner af C-54 blev udviklet til først kun at have to indbyggede brændstof tanke, for med version C-54E at have indbyggede tanke i vingerne.

Succes som civilt passagerfly

Douglas Aircraft Company fortsatte udviklingen af den civile version DC-4 i løbet af krigen i forventning om et stort salg af flytypen til efterkrigstidens marked for civil flytrafik.

Men da mere end 500 eksemplarer af den militære version C-54 blev frigivet til civilt salg af det amerikanske militær påvirkede det salget af ny-producerede DC-4 fly.

I stedet blev det Douglas, der stod for ombygningen af de mange frigivne militære fly til civilt brug.

Douglas producerede blot 79 nye DC-4 fly efter krigen.

DC-4 blev en stor succes som civilt passagerfly – især på chartermarkedet i USA.

De nybyggede DC-4 fly fandt vej til flyselskaber over hele verden.

Pan American Airways, National Airlines, Northwest Airlines , Western Airlines, KLM, Scandinavian Airlines System, Iberia,, Swissair, Air France og Sabena indkøbte alle ny-producerede DC-4 fly.

Flere sydamerikanske flyselskaber åbnede transatlantiske flyvninger mellem Sydamerika og Europa i løbet af 1940’erne.

Der er stadig DC-4 fly i aktiv tjeneste rundt omkring i verden.

 

Specifikationer:

Producent:Douglas Aircraft Company
Produktionsår:1942 - 1947
Besætning4
Passagere44 - 86
Længde28,6 m.
Vingefang35,81 m.
Højde (haleror)8,38 m.
Max. startvægt33.112 kg.
Egen vægt19.641 kg.
Rækkevidde (fuld last)5.300 km.
Hastighed450 km/t.
Motorer4 × Pratt & Whitney R-2000-2SD13-G Twin Wasp 14-cylinder

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Grumman Hawker Siddeley Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII