Douglas DC-4E - flyvere.dk

Douglas DC-4E. Foto: Wikimedia commons.

Douglas DC-4E

Douglas DC-4E var et eksperimentelt fire-motoret propel passagerfly udviklet af Douglas Aircraft Company i 1930’erne i USA.

Flyet var blevet specificeret i 1935 af United Airlines, der ønskede et meget større og mere avanceret passagerfly som en afløsning for det mindre Douglas DC-3 passagerfly.

DC-4E blev specificeret før DC-3 overhovedet havde fløjet!

Flere andre amerikanske flyselskaber tilsluttede sig Uniteds ønske om et større passagerfly og bidrog med finansiering af udviklingen af det nye fly.

DC-4E blev projekteret som et stort fire-motoret passagerfly med mange innovative løsninger.

Flyet var det første store fly med tre-delt haleror og næsehjul.

Flyet blev projekteret som det første civile passagerfly, der var udstyret med en APU – Auxillary Power Unit, air conditioning og trykkabine.

Flyet havde en kapacitet på 44 passagerer, hvilket var dobbelt så mange som Douglas DC-3.

En DC-4E prototype fløj første gang den 7. juni 1938.

På en testflyvning i juni 1939 var Orville Wright med ombord som passager på flyet.

Et dyrt projekt med mange problemer

DC-4E nåede aldrig længere end til prototype- og teststadiet.

Flyets mange innovative, men uprøvede og dyre nye løsninger på flyet gjorde udgifterne de udvikling og vedligeholdelse meget store.

Flere af de interesserede flyselskaber, der havde vist interesse og betalt for flyets udvikling, valgte at trække deres støtte til videre udvikling.

De valgte i stedet at satse på Boeings nye Boeing 307 Stratoliner passagerfly.

Douglas Aircraft Company valgte i stedet at bruge erfaringerne med DC-4E til udvikling af den nye Douglas DC-4 / C-54 Skymaster, der viste sig som et langt mere vellykket fly.

Specifikationer:

Producent:Douglas Aircraft Company
Produktionsår:1938
Besætning3
Passagere42
Længde29,74 m.
Vingefang42,14 m.
Højde (haleror)7,48 m.
Max. startvægt30.164 kg.
Egen vægt19.307 kg.
Rækkevidde (fuld last)3.500 km.
Hastighed (max)394 km/t.
Motorer4 × Pratt & Whitney R-2180-S1A1-G Twin Hornet 14-cyl.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII