Boeing 307 Stratoliner var et amerikansk fire-motoret propel passagerfly udviklet og produceret af Boeing flyfabrikkerne i Chicago, USA.
Flyet var baseret på Boeings B-17 bombefly og blev først betegnet som Boeing Model 299.
Senere blev flyet omdøbt til Boeing Model 307.
Stratoliner var verdens første passagerfly med trykkabine og havde plads til 33 passagerer og fem besætningsmedlemmer.
Boeing 307 havde fire Wright GR-1820-G102A radiale stempelmotorer på hver 1.100 hk.
Udviklingen og designet af 307’eren blev indledt i 1938 med første flyvning den 31. december 1938.
Flyets trykkabine gjorde at det kunne det nå en højde af 20.000 fod – 6 km.
Moderne fly kan i dag nå højder på 40.000 fod eller 12 km.
Howard Hughes
Multi-entreprenøren Howard Hughes købte et af de første Stratoliners og brugte flyet som sit eget flyvende luksuriøse penthouse og til en planlagt jordomflyvning, hvor Hughes ville forsøge at slå sin egen rekord for en jordomflyvning.
Hughes havde sat sin oprindelige rekord på 91 timer og 14 minutter d. 10. –14. juli 1938 med et Lockheed 14 fly.
Udbruddet af 2. verdenskrig satte en stopper for Hughes’ rekordforsøg med Boeing 307 Stratoliner.
En øjeblikkelig succes
Pan American Airways købte allerede i 1937 to eksemplarer af flyet, der blev indsat i regelmæssig rutetrafik og døbt Stratoliner.
Lidt senere bestilte flyselskabet TWA (Transcontinental & Western Air) yderligere fem eksemplarer.
Først da besluttede Boeing at indlede en egentlig serieproduktion af flyet.
På trods af den øjeblikkelige succes for flyet, blev der kun produceret 10 eksemplarer af Boeing 307 Stratoliner.
Flyselskaberne satsede i efterkrigstiden på Lockheeds nye Constellation passagerfly, der var både større og hurtigere end Stratoliner.
Til gengæld viste Stratoliner sig som et både robust og holdbart fly.
Der fløj Boeing 307 Stratoliner fly uafbrudt frem til 1975, hvor det sidste eksemplar blev taget ud af tjeneste.