Lockheed Constellation - flyvere.dk

TWA Lockheed L-1649 Constellation. Foto: NASA - Public domain.

Lockheed Constellation

Lockheed Constellation (‘the Connie’) var et fire-motoret propel passagerfly udviklet og produceret af Lockheed Corporation mellem 1943 og 1958 i Burbank, Californien.

Constellation blev bygget i 856 eksemplarer og i flere varianter, alle med det karakteristiske tredobbelte haledesign og den delfin-formede fuselage.

‘The Connie‘ som flyet hurtigt blev døbt, var det første civile passagerfly med trykkabine, der blev udbredt til det meste af verden.

Versionerne L-049, L-149, L-549, L-649 og L-749 samt L-1049 Super Constellation blev produceret som civilt passagerfly, og C-69 Constellation blev bygget som militært transportfly.

Flyets motorer bestod af fire massive 18-cylindrede Wright R-3350 Duplex Cyclone motorer.

Den første prototype fløj første gang den 9. januar 1943.

U.S. Air Force Lockheed VC-121E Columbine III - flyvere.dk
U.S. Air Force Lockheed VC-121E Columbine III Constellation ‘Columbine’. Foto: USAF – Public domain.

Eisenhowers Columbine

Dwight D. Eisenhower benyttede et Lockheed VC-121E Constellation Columbine III som sit præsidentielle fly.

De første civile Constellations, der var bestilt af flyselskabet TWA, indgik pga. 2. verdenskrig i en leverance på i alt 202 Lockheed C-69 fly, der var den militære udgave af Constellation, til U.S. Army Air Forces.

Efter krigen genoptog man leverancer til TWA og Pan American Airways, der indsatte Constellations på både de lange indenrigsruter i USA og på flere oversøiske ruter.

Den 3. december 1945 genenmførte et TWA fly den første transatlantiske flyvning med et civilt Lockheed Constellation fly.

Pan American World Airways (Pan Am) åbende i juni 1947 Pan Ams berømte Pan Am 1 rute.

Det var verdens første ‘around-the-world’ ruteflyvninger, der blandt andet indebar en non-stop tranatlantisk flyvning, med et Lockheed L-749 Constellation fly.

Pan Am 1 ruten var i drift helt frem til 1982.

Jetalderen

Da de nye jet passagerfly blev udviklet i 1950’erne og 1960’erne, tabte Constellation flyet hurtigt terræn til passagerfly som de Havilland CometBoeing 707, Douglas DC-8, Convair 880 og Sud Aviation Caravelle.

Specifikationer:

Producent:Lockheed
Produktionsår:1943–1958
Antal produceret:856
Besætning:5
Passagerer:62–95 (109 i high-density konfiguration)
Længde:
35,42 meter
Vingefang:38,47 meter
Højde:7,54 meter
Vinge areal:153,7 m2
Tom vægt:36.150 kg
Nyttelast:29.620 kg
Max. startvægt:62.370 kg
Motorer:4 × Wright R-3350 DA3
Turbo Compound 18-cylindre
Tophastighed:607 km/t
Cruise hastighed:547 km/t
Rækkevidde:8.700 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII