Lockheed Constellation (‘the Connie’) var et fire-motoret propel passagerfly udviklet og produceret af Lockheed Corporation mellem 1943 og 1958 i Burbank, Californien.
Constellation blev bygget i 856 eksemplarer og i flere varianter, alle med det karakteristiske tredobbelte haledesign og den delfin-formede fuselage.
‘The Connie‘ som flyet hurtigt blev døbt, var det første civile passagerfly med trykkabine, der blev udbredt til det meste af verden.
Versionerne L-049, L-149, L-549, L-649 og L-749 samt L-1049 Super Constellation blev produceret som civilt passagerfly, og C-69 Constellation blev bygget som militært transportfly.
Flyets motorer bestod af fire massive 18-cylindrede Wright R-3350 Duplex Cyclone motorer.
Den første prototype fløj første gang den 9. januar 1943.
Eisenhowers Columbine
Dwight D. Eisenhower benyttede et Lockheed VC-121E Constellation Columbine III som sit præsidentielle fly.
De første civile Constellations, der var bestilt af flyselskabet TWA, indgik pga. 2. verdenskrig i en leverance på i alt 202 Lockheed C-69 fly, der var den militære udgave af Constellation, til U.S. Army Air Forces.
Efter krigen genoptog man leverancer til TWA og Pan American Airways, der indsatte Constellations på både de lange indenrigsruter i USA og på flere oversøiske ruter.
Den 3. december 1945 genenmførte et TWA fly den første transatlantiske flyvning med et civilt Lockheed Constellation fly.
Pan American World Airways (Pan Am) åbende i juni 1947 Pan Ams berømte Pan Am 1 rute.
Det var verdens første ‘around-the-world’ ruteflyvninger, der blandt andet indebar en non-stop tranatlantisk flyvning, med et Lockheed L-749 Constellation fly.
Pan Am 1 ruten var i drift helt frem til 1982.
Jetalderen
Da de nye jet passagerfly blev udviklet i 1950’erne og 1960’erne, tabte Constellation flyet hurtigt terræn til passagerfly som de Havilland Comet, Boeing 707, Douglas DC-8, Convair 880 og Sud Aviation Caravelle.