Tupolev Tu-114 - flyvere.dk

Aeroflot Tupolev Tu-114 Budapest, Ungarn 1959. Foto: © FORTEPAN / Magyar Hírek folyóirat. CC BY-SA

Tupolev Tu-114

Tupolev Tu-114 Rossiya, med NATO-kaldenavn Cleat, var et sovjetisk langtrækkende fire-motoret turboprop passagerfly.

Det blev udviklet af Tupolev design bureau i Moskva i det tidligere Sovjetunionen i 1950’erne og produceret af Tupolev fra 1958 til 1963 på Kuibyshev flyfabrik nr. 18 i Samara i Rusland.

Tu-114 var delvist baseret på det samme flydesign som det sovjetiske Tupolev Tu-95 Bear strategiske bombefly fra samme periode.

Flyet blev udviklet med et swept-wing vingedesign og fire Kuznetsov NK-12MV turboprop motorer, der satte flyet i stand til at opnå hastigheder lige under 900 km/t.

Flyets swept-wing design havde en vinkel på 35 grader bagud, der var det samme som f.eks. Boeings jet passagerfly Boeing 707.

Tupolev Tu-114 var (er stadig) verdens hurtigste propeldrevne fly med turboprop motorer.

Dermed matchede flyet datidens jet passagerfly hvad angår hastighed.

Hvad angår rækkevidde og komfort var Tu-114 noget helt særligt.

Flyet havde datidens største rækkevidde og kunne flyve mere end 8.500 km. i et stræk.

Flyet kunne medtage helt op til 220 passagerer, hvilket var uhørt på den tid.

Tu-114 blev indsat i regelmæssig rute hos Aeroflot den 24. april 1961 på en rute mellem Moskva og Khabarovsk i det fjernøstlige Rusland.

Distancen mellem Moskva og Khabarovsk er ca. 8.300 km. og flyvningen tog ca. 7,5 timer.

I den udgave af flyet, som den sovjetiske stats flyselskab Aeroflot benyttede, var Tu-114s kabine indrettet med 170 sidde/sovepladser – og en spisesalon!

Japansk – Sovjetisk samarbejde

I 1967 indgik Japan Airlines og Aeroflot et samarbejde om beflyvning af Moskva-Tokyo ruten med fire Tu-114 fly.

Besætningen bestod af både russiske og japanske piloter og kabinepersonale.

Det anslås, at Aeroflot og Japan Airlines nåede at transportere mere end seks millioner passagerer med Tu-114 flyet i løbet af den tid flyet fløj i regelmæssig rutefart.1

1: Der mangler præcise oplysninger om dette tal, men det fremgår af flere kilder.

Specifikationer:

Producent:Tupolev Design Bureau
Produktionsår:1958–1963
Antal produceret:32
Besætning:5-6 besætning + 10 kabinepersonale
Passagerer:170 - 220
Længde:
54,10 meter
Vingefang:51,10 meter
Højde:15,44 meter
Vinge areal:311,10m2
Tom vægt:91.000 kg
Nyttelast:53.000 kg
Max. startvægt:171.000 kg
Motorer: 4 × Kuznetsov NK-12MV turboprop
Tophastighed:870 km/t
Cruise hastighed:770 km/t
Rækkevidde:8.950 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII