Tupolev Tu-114 Rossiya, med NATO-kaldenavn Cleat, var et sovjetisk langtrækkende fire-motoret turboprop passagerfly.
Det blev udviklet af Tupolev design bureau i Moskva i det tidligere Sovjetunionen i 1950’erne og produceret af Tupolev fra 1958 til 1963 på Kuibyshev flyfabrik nr. 18 i Samara i Rusland.
Tu-114 var delvist baseret på det samme flydesign som det sovjetiske Tupolev Tu-95 Bear strategiske bombefly fra samme periode.
Flyet blev udviklet med et swept-wing vingedesign og fire Kuznetsov NK-12MV turboprop motorer, der satte flyet i stand til at opnå hastigheder lige under 900 km/t.
Flyets swept-wing design havde en vinkel på 35 grader bagud, der var det samme som f.eks. Boeings jet passagerfly Boeing 707.
Tupolev Tu-114 var (er stadig) verdens hurtigste propeldrevne fly med turboprop motorer.
Dermed matchede flyet datidens jet passagerfly hvad angår hastighed.
Hvad angår rækkevidde og komfort var Tu-114 noget helt særligt.
Flyet havde datidens største rækkevidde og kunne flyve mere end 8.500 km. i et stræk.
Flyet kunne medtage helt op til 220 passagerer, hvilket var uhørt på den tid.
Tu-114 blev indsat i regelmæssig rute hos Aeroflot den 24. april 1961 på en rute mellem Moskva og Khabarovsk i det fjernøstlige Rusland.
Distancen mellem Moskva og Khabarovsk er ca. 8.300 km. og flyvningen tog ca. 7,5 timer.
I den udgave af flyet, som den sovjetiske stats flyselskab Aeroflot benyttede, var Tu-114s kabine indrettet med 170 sidde/sovepladser – og en spisesalon!
Japansk – Sovjetisk samarbejde
I 1967 indgik Japan Airlines og Aeroflot et samarbejde om beflyvning af Moskva-Tokyo ruten med fire Tu-114 fly.
Besætningen bestod af både russiske og japanske piloter og kabinepersonale.
Det anslås, at Aeroflot og Japan Airlines nåede at transportere mere end seks millioner passagerer med Tu-114 flyet i løbet af den tid flyet fløj i regelmæssig rutefart.1
1: Der mangler præcise oplysninger om dette tal, men det fremgår af flere kilder.