Kuznetsov NK-12 - flyvere.dk
Kuznetsov NK-12. Foto: Вадим Кондратьев. CC BY-SA 4.0

Kuznetsov NK-12

Kuznetsov NK-12 er en sovjetisk turboprop flymotor udviklet og bygget i 1950’erne af Kuznetsov design bureau.

Motoren driver parvise fire-bladede kontraroterende propeller.

Propeldiameteren på 5,6 – 6,2 m. (efter version) og motorens ydeevne på 11.000 kW gør motoren til den mest kraftfulde turboprop flymotor til dato.

Det sovjetisk byggede Tupolev Tu-95 fire-motorede strategiske bombefly er udstyret med Kuznetsov NK-12 turboprop motorer.

De samme motorer sidder også på det sovjetiske fire-motorede passagerfly Tupolev TU-114.

Kuznetsov NK-12M turboprop - flyvere.dk
Kuznetsov NK-12 på Tu-95. Foto: Petebutt. Public domain.

Junkers Jumo 022

Kuznetsov motoren blev udviklet efter afslutningen på 2. verdenskrig af russiske og tilfangetagne nazi-tyske ingeniører.

Udviklingen af motoren blev ledet af Nikolai Dmitriyevich Kuznetsov, der oprindelig var smed og mekaniker i Moskva, og af den tilfangetagne sudeter-tysker Ferdinand Brandner, der var medlem af det nazistiske parti i Tyskland indtil krigen sluttede.

Brandner havde arbejdet for Junkers under det nazi-tyske regime og havde deltaget i udviklingen af Jumo 022 turboprop motoren for Junkers.

Jumo 022 nåede ikke længere end til tegnebrædtet før 2. verdenskrig sluttede og de tyske flyingeniører blev deporteret til henholdsvis USA of Sovjetunionen.

Desuden valgte Junkers at fokusere på udvikling af jetmotorer i 1944.

I 1947 genoptog de sovjetiske udviklere imidlertid interessen for turboprop motorer og indledte udviklingen af den første sovjetiske turboprop motor PTL-022, der var baseret på Junkers Jumo 022 motor.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Producent:Kuznetsov Design Bureau
Produktionsår:1952 –
Type:Turboprop
Længde:6 m.
Max. tryk :21.000 lbf / 93 kN
Tryk ratio:13:1
Vægt: (tør)2.900 kg
Brændstoftype:JP-4
Anvendelse:Tupolev Tu-95 Bear
Tupolev Tu-114
m.fl.

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier