Kuznetsov NK-12 - flyvere.dk

Kuznetsov NK-12. Foto: Вадим Кондратьев. CC BY-SA 4.0

Kuznetsov NK-12

Kuznetsov NK-12 er en sovjetisk turboprop flymotor udviklet og bygget i 1950’erne af Kuznetsov design bureau.

Motoren driver parvise fire-bladede kontraroterende propeller.

Propeldiameteren på 5,6 – 6,2 m. (efter version) og motorens ydeevne på 11.000 kW gør motoren til den mest kraftfulde turboprop flymotor til dato.

Det sovjetisk byggede Tupolev Tu-95 fire-motorede strategiske bombefly er udstyret med Kuznetsov NK-12 turboprop motorer.

De samme motorer sidder også på det sovjetiske fire-motorede passagerfly Tupolev TU-114.

Kuznetsov NK-12M turboprop - flyvere.dk
Kuznetsov NK-12 på Tu-95. Foto: Petebutt. Public domain.

Junkers Jumo 022

Kuznetsov motoren blev udviklet efter afslutningen på 2. verdenskrig af russiske og tilfangetagne nazi-tyske ingeniører.

Udviklingen af motoren blev ledet af Nikolai Dmitriyevich Kuznetsov, der oprindelig var smed og mekaniker i Moskva, og af den tilfangetagne sudeter-tysker Ferdinand Brandner, der var medlem af det nazistiske parti i Tyskland indtil krigen sluttede.

Brandner havde arbejdet for Junkers under det nazi-tyske regime og havde deltaget i udviklingen af Jumo 022 turboprop motoren for Junkers.

Jumo 022 nåede ikke længere end til tegnebrædtet før 2. verdenskrig sluttede og de tyske flyingeniører blev deporteret til henholdsvis USA of Sovjetunionen.

Desuden valgte Junkers at fokusere på udvikling af jetmotorer i 1944.

I 1947 genoptog de sovjetiske udviklere imidlertid interessen for turboprop motorer og indledte udviklingen af den første sovjetiske turboprop motor PTL-022, der var baseret på Junkers Jumo 022 motor.

Specifikationer:

Producent:Kuznetsov Design Bureau
Produktionsår:1952 -
Type:Turboprop
Længde:6 m.
Max. tryk :21.000 lbf / 93 kN
Tryk ratio:13:1
Vægt: (tør)2.900 kg
Brændstoftype:JP-4
Anvendelse:Tupolev Tu-95 Bear
Tupolev Tu-114
m.fl.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII