Kuznetsov NK-12 er en sovjetisk turboprop flymotor udviklet og bygget i 1950’erne af Kuznetsov design bureau.
Motoren driver parvise fire-bladede kontraroterende propeller.
Propeldiameteren på 5,6 – 6,2 m. (efter version) og motorens ydeevne på 11.000 kW gør motoren til den mest kraftfulde turboprop flymotor til dato.
Det sovjetisk byggede Tupolev Tu-95 fire-motorede strategiske bombefly er udstyret med Kuznetsov NK-12 turboprop motorer.
De samme motorer sidder også på det sovjetiske fire-motorede passagerfly Tupolev TU-114.

Junkers Jumo 022
Kuznetsov motoren blev udviklet efter afslutningen på 2. verdenskrig af russiske og tilfangetagne nazi-tyske ingeniører.
Udviklingen af motoren blev ledet af Nikolai Dmitriyevich Kuznetsov, der oprindelig var smed og mekaniker i Moskva, og af den tilfangetagne sudeter-tysker Ferdinand Brandner, der var medlem af det nazistiske parti i Tyskland indtil krigen sluttede.
Brandner havde arbejdet for Junkers under det nazi-tyske regime og havde deltaget i udviklingen af Jumo 022 turboprop motoren for Junkers.
Jumo 022 nåede ikke længere end til tegnebrædtet før 2. verdenskrig sluttede og de tyske flyingeniører blev deporteret til henholdsvis USA of Sovjetunionen.
Desuden valgte Junkers at fokusere på udvikling af jetmotorer i 1944.
I 1947 genoptog de sovjetiske udviklere imidlertid interessen for turboprop motorer og indledte udviklingen af den første sovjetiske turboprop motor PTL-022, der var baseret på Junkers Jumo 022 motor.