Tupolev Tu-95 Bear - flyvere.dk

Vojenno-vozdusjnyje sily Rossijskoj Federatsii, (Den Russiske Føderations Luftvåben), Tu-95 Bear 'H' 2014. Foto: Royal Air Force / MOD. OGL v1.0

Tupolev Tu-95 Bear

Tupolev Tu-95 (Russisk: Туполев Ту-95), med NATO betegnelsen Bear, er et sovjetisk (russisk) fire-motoret strategisk turboprop bombefly designet og udviklet i 1950’erne af Tupolev i Moskva, Rusland.

Med en tophastighed på 926 km/t er Tu-95 verdens hurtigste masseproducerede turboprop bombefly.

Flyet har i lighed med dets amerikanske modpart Boeing B-52 Stratofortress et karakteristisk swept-wing design.

Tu-95 blev udviklet under den kolde krig som en flyvende strategisk bombe- og missil platform for det sovjetiske luftvåben.

Flyet var oprindeligt projekteret til at kunne bære en bombelast på 12 tons og have en rækkevidde på mindst 8.000 km, så det kunne nå USA.

Med en rækkevidde på 15.000 km, hvilket primært skyldes flyets brændstoføkonomiske Kuznetsov NK-12 motorer på hver 14.750 hk. kunne (kan) Tu-95 nå mål overalt indenfor Sovjet-statens og nu Ruslands interessesfære.

Flyets rækkevidde er næsten dobbelt så stor, som den specifikation på 8.000 km., Tupolev modtog fra de sovjetiske myndigheder i 1950.

Tupolev Tu-95 Bear var Sovjetunionens modsvar til de store amerikanske strategiske bombefly Convair B-36 Peacemaker og Boeing B-52 Stratfortress, med en tilsvarende stor rækkevidde.

Fire store Kuznetsov motorer

De fire Kuznetsov NK-12 turboprop motorer på Tupolev Tu-95 Bear har kontra-roterende propeller.

Propelbladenes spidser bevæger sig hurtigere end lydens hastighed, hvilket er med til at gøre Tu-95 til et af de mest støjende militærfly.

Flyets kontra-roterende propeller udvikler blandt andet en så kraftig infralyd, at den kan måles af de amerikanske SOSUS undervands lyttestationer.

Tu-95 er det eneste propeldrevne strategiske bombefly i aktiv tjeneste i dag.

Flyet fløj første gang i 1952 og blev indsat i aktiv tjeneste i 1956.

Bear er stadig i aktiv tjeneste og er forventes fortsat at være det frem til 2040.

Tu-142 er betegnelsen for en version, der benyttes af den sovjetiske (russiske) flåde, mens den civile udgave af flyet er betegnet TU-114.

Endelig blev TU 126 ‘MOSS’ udviklet som en AWACS udgave, mens TU-119 var et eksperimentelt atomdrevet forsøgsfly.

Tupolev Tu-95 Bear diagram

Tupolev Tu-95 Bear Diagram - flyvere.dk
Tupolev Tu-95 Bear diagram. Ill.: F l a n k e r. Public domain.

Specifikationer:

Producent:Tupolev
Produktionsår:1952–1993
Besætning:6-7
Længde:
46,2 meter
Vingefang:50,10 meter
Højde:12,12 meter
Vinge areal:310 m2
Tom vægt:90.000 kg
Nyttelast:81.000 kg
Max. startvægt:188.000 kg
Motorer:4 × Kuznetsov NK-12M turboprop
Tophastighed:926 km/t
Rækkevidde:15.000 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII