U.S. Air Force 92nd Bombardment Wing B-52G Stratofortress. Foto: Staff Sgt. Bob Simons. Public domain.

Boeing B-52 Stratofortress

Boeing B-52 Stratofortress, også kaldet BUFF (Big Ugly Fat Fellow), er et strategisk langdistance bombefly udviklet og produceret af Boeing flyfabrikkerne i USA.

Det har været anvendt af United States Air Force, (USAF), siden 1955 og erstattede Convair B-36 Peacemaker og Boeing B-47 Stratojet.

Selvom det blev bygget til at bære atomvåben under den kolde krig, benyttes det i dag primært til at fremføre konventionel bombelast.

Det kan bla. medføre krydsermissiler.

Flyet har en meget stor rækkevidde og kan bære en stor bombelast.

B-52 er økonomisk i drift sammenlignet med resten af United States Air Forces flåde af strategiske bombefly.

Der er 85 eksemplarer af B-52 i aktiv tjeneste i United States Air Force (USAF).

Forventet aktiv tjenestetid på 100 år

Efter at Boeing havde fået tildelt opgaven med at bygge flyet i juni 1946, udviklede man den første udgave, Boeing Model 462, fra et 6-motorers turbopropfly med lige vinger til et 8-motoret jetfly med pile vinger.

Prototypen YB-52 fløj første gang den 15. april 1952.

Flyet forventes at forblive i aktiv tjeneste indtil 2050.

En B-52 kan medbringe op til 31.750 kg bomber og missiler.

Under Golfkrigen i 1991 blev 40% af koalitionens bomber kastet fra B-52 Stratofortress bombefly.

Bombeflyene indgik i Strategic Air Command (SAC), indtil denne blev nedlagt i 1992 og flyene overgik til Air Combat Command (ACC).

Sådan forblev det indtil februar 2010, hvor alle B-52 Stratofortress og Northrop Grumman B-2 Spirit fly overførtes fra ACC til den nyligt etablerede Air Force Global Strike Command (AFGSC).

Flyets fremragende præstationer ved hastigheder lige under lydens hastighed og forholdsvis lave driftsomkostninger har betydet, at flyet er forblevet i aktiv tjeneste i 50 år.

B-52 er stadig i tjeneste selvom der senere er kommet nye bombefly til såsom North American XB-70 Valkyrie, overlydsflyet Rockwell B-1B Lancer og stealth bombeflyet Northrop Grumman B-2 Spirit.

Boeing markerede B-52 50 års jubilæum i aktiv tjeneste i 2005.

Af andre fly med tilsvarende lang aktiv tjeneste kan nævnes English Electric Canberra, Tupolev Tu-95, Lockheed C-130 Hercules, Boeing KC-135 Stratotanker og Lockheed U-2.

B-52 er blevet anvendt som moderfly af bla. NASA ved udviklingen af en lang række luftfartøjer som f.eks.  X-15 og Pegasus raketter.

Specifikationer:

Besætning:5
Længde:
48,5 meter
Vingefang:56,4 meter
Højde:12,4 meter
Vinge areal:370 m2
Tom vægt:83.250 kg
Våben/Bombelast31.500 kg
Max. startvægt:220.000 kg
Motorer:8 × Pratt & Whitney TF33-P-3/103
Tophastighed:1.047 km/t
Cruise hastighed:844 km/t
Rækkevidde (combat):7.210 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII