Lockheed C-130 Hercules - flyvere.dk
USAF C-130E Hercules  43rd Airlift Wing, Pope Air Force Base 2014. Foto: Tech. Sgt. Howard Blair. Public Domain

Lockheed C-130 Hercules

Lockheed C-130 Hercules er et amerikansk fire-motoret turboprop militært transportfly udviklet i starten af 1950’erne og produceret af Lockheed, nu Lockheed Martin, siden 1954.

Flyet, der oprindeligt blev udviklet som et primært militært transportfly til det amerikanske luftvåben, er gennem årene blevet anvendt og videreudviklet til en lang række forskellige formål.

I 2007 fejrede man Hercules som det blot femte militære fly, der har fløjet uafbrudt i 50 år i aktiv tjeneste.

Flyet er samtidig det militære fly, der er produceret uafbrudt i længst tid i den militære flyvnings historie.

Mere end 30 versioner – solgt til over 60 lande

Lockheed C-130 Hercules er produceret i mere end 30 forskellige versioner og flyet benyttes af mere end 60 landes luftvåben.

Lockheed C-130 Hercules. Lockheed L-100-30 Hercules - flyvere.dk
Northwest Territorial Airways Lockheed L-100-30 Hercules. Foto: Eduard Marmet. CC BY-SA 3.0

Lockheed L-100 Hercules er et civilt transportfly, der blev produceret fra 1964 og frem til 1992.

En opdateret civil version af C-130J-30 Super Hercules, Lockheed LM-100J Hercules, er ifølge Lockheed Martin gået i produktion i 2016.

Der er gennem årene udviklet adskillige versioner af Hercules flyet, der vidner om modellens anvendelighed og succes:

Lockheed C-130 Hercules. USAF Lockheed AC-130U Spectre. flyvere.dk
USAF Lockheed AC-130U Spectre. Foto: U. S. Air Force Senior Airman Julianne Showalter. Public Domain

Lockheed AC-130U Spectre er en tungt bevæbnet version af C-130, der opererer som ildstøttefly, et såkaldt ‘gunship‘, der kan deltage aktivt i kamphandlinger.

Der findes versioner af Hercules flyet, der bruges til blandt andet:

  • luftbårne angreb med faldskærmstropper.
  • til eftersøgning og redningstjeneste.
  • til videnskabelige forsknings- og undersøgelsesformål.
  • til vejrtjeneste.
  • til lufttankning.
  • til patruljering og overvågning.
  • som SIGINT fly til elektronisk dataindsamling.
  • som brandslukningsfly.
  • Version EC-130G og EC-130Q:
    Kommando- og kommunikationsfly mellem U.S. Navy og flådens atomdrevne ballistiske missil ubåde.
Lockheed C-130 Hercules. USMC Hercules KC-130F på USS Forrestal - flyvere.dk
USMC Hercules KC-130F på USS Forrestal 10. oktober 1963. Foto: U.S. Navy. Public Domain.

Det største og tungeste fly til at lande og lette fra et hangarskib

Hercules kan lette og lande under meget svære og primitive forhold.

Flyet kan benytte alt fra sandstrande til de mest rudimentære grus- og græslandingsbaner.

C-130 Hercules er sågar blevet anvendt som hangarskibsfly.

I oktober og november 1963 gennemførte et USMC KC-130F Hercules fly en række landinger og starter ombord på hangarskibet USS Forrestal.

Dermed har Lockheeds C-130 Hercules rekorden som det største og tungeste fly til nogensinde at lande og starte fra et hangarskib.

Læs også disse artikler

Mikoyan MiG-29 - flyvere.dk

Mikoyan MiG-29

Mikoyan MiG-29 er et sovjetisk to-motoret jet jager- og kampfly fra 1970’erne.

Mitsubishi F-1

Mitsubishi F-1 er et supersonisk kampfly fra begyndelsen af 1970’erne

Specifikationer

Producent:Lockheed Martin
Produktionsår:1954 –
Besætning:5 (to piloter, navigatør, mekaniker og loadmaster)
Kapacitet:92 passagerer
64 paratropper
74 båre-patienter
6 paller gods mv.
2-3 køretøjer f.ex. Humvees
19.000 kg gods.
Længde:
29,79 meter
Vingefang:40,41 meter
Højde:11,66 meter
Vinge areal:162,1 m2
Tom vægt:34.382 kg
Nyttelast:19.000 kg
Max. startvægt:70.307 kg
Motorer:4 × Allison T56-A-15 turboprop
(version C-130H)
Tophastighed:590 km/t
Cruise hastighed:541 km/t
Rækkevidde:3.800 km

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier