Convair B-36 Peacemaker - flyvere.dk

To USAF Convair B-36F-5-CF Peacemakers med 10 motorer fra 6th Bombardment Wing. Foto: U.S. Air Force. Publice domain.

Convair B-36 Peacemaker

Convair B-36 “Peacemaker” var et strategisk langtrækkende 10-motoret hybrid bombefly udviklet under 2. verdenskrig og produceret fra 1949 til 1959 af Convair i San Diego i Califonien, USA.

B-36 er det største masseproducerede fly med stempelmotorer, der nogensinde er bygget.

Med et vingefang på over 70 meter var The Peacmaker det militære fly i operativ tjeneste med det største vingefang, der nogensinde er bygget.

Flyet havde en maksimal rækkevidde på 16.000 km. og var derfor i stand til at gennemføre interkontinentale flyvninger uden optankning undervejs.

Convair B-36 Peacemaker - flyvere.dk
Convair XB-36 og Boeing B-29 på Carswell AFB 1948. Foto: United States Air Force Historical Research Agency. Public domain.

Convair B-36 Peacemaker blev indsat i tjeneste hos U. S. Air Force Strategic Air Command (SAC) i 1948.

Flyets dimensioner var på alle måder enorme.

Flyet var 2/3 længere end datidens super-bomber indtil da: Boeing B-29 Superfortress.

Både hvad angår længde, vingefang, rækkevidde og lastevne var B-36 større end andre fly helt op i 1960’erne.

Selv det kæmpestore sovjetiske Antonov An-225 fra midten af 1960’erne var mindre end B-36.

Det var først med introduktionen af Boeing 747 og Lockheed C-5 Galaxy, der begge blev udviklet to årtier senere, at Convair B-36 blev overgået.

Six turning and four burning

Flyet var lidt af et monstrum og havde i sin endelige version ti motorer!

De bestod af seks Pratt & Whitney R-4360-53 “Wasp Major” stempelmotorer og fire General Electric J47-19 jetmotorer.

Det fik flyets personel til at omtale det med ordene; ‘six turning and four burning‘.

B-36 var den første bombefly, der var i stand til at fremføre atomvåben

Flyet var SACs primære strategiske bombefly indtil det blev erstattet af Boeing B-52 Stratofortress i 1955.

Stjerne i en Hollywood film

Convair B-36 Peacemaker fik en stjernerolle i filmen Strategic Air Command fra 1955.

Her spiller James Stewart rollen som den militære pilot Dutch, der får plads på et Convair B-36 Peacemaker.

Det var især de fantastiske optagelser af B-36 og B-47 bombeflyene i luften, der gjorde filmen til en succes.

James Stewart havde allerede før 2. verdenskrig erhvervet et civilt flycertifikat og var en entusiastisk civil pilot.

I 1941 meldte Stewart sig til United States Army Air Corps og i 1943 blev han sendt til England som pilot på et Consolidated B-24 Liberator bombefly.

Convair B-36 Peacemaker
James Stewart foran en Boeing B-52 ca. 1955. Foto: Ukendt –
San Diego Air and Space Museum Archive. Public domain.

James Stewart blev højt dekoreret for sin indsats under 2. verdenskrig og er en af ganske få personer, der er steget i graderne fra menig til oberst i det amerikanske militær.

James Stewart fortsatte sin militære karriere i det amerikanske luftvåben efter 2. verdenskrig.

I 1959 blev han udnævnt til brigadegeneral i U. S. Air Force.

James Stewart er den amerikanske skuespiller med den højste rang i det amerikanske miltær.

Operation Arc Light

I 1966 deltog Stewart i operation Arc Light, der var en B-52 bombekampagne under Vietnam krigen i sydøstasien.

Her fløj Stewart som observatør for det amerikanske luftvåben ombord på et Boeing B-52 Stratofortress bombefly.

Video fra Strategic Air Command (Paramount 1955): Six Turning Four Burning, Convair B-36 Peacemaker

Video: Scene fra Strategic Air Command (Paramount 1955) – Youtube.

Specifikationer:

Producent:Convair
Produktionsår:1946 - 1954
Antal produceret:384
Besætning:13
Længde:
49,42 meter
Vingefang: 70,12 meter
Højde: 14,25 meter
Vinge areal: 443,5 m2
Tom vægt: 75.530 kg
Nyttelast: 39.000 kg
Max. startvægt: 186.000 kg
Motorer:4 × General Electric J47 turbojet
+
6 x Pratt & Whitney R-4360-53 "Wasp Major" radial
Tophastighed: 672 km/t
Cruise hastighed:370 km/t
Rækkevidde:16.000 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar