Convair B-36 Peacemaker - flyvere.dk

To USAF Convair B-36F-5-CF Peacemakers med 10 motorer fra 6th Bombardment Wing. Foto: U.S. Air Force. Publice domain.

Convair B-36 Peacemaker

Convair B-36 “Peacemaker” var et strategisk langtrækkende 10-motoret hybrid bombefly udviklet under 2. verdenskrig og produceret fra 1949 til 1959 af Convair i San Diego i Califonien, USA.

B-36 er det største masseproducerede fly med stempelmotorer, der nogensinde er bygget.

Med et vingefang på over 70 meter var The Peacmaker det militære fly i operativ tjeneste med det største vingefang, der nogensinde er bygget.

Flyet havde en maksimal rækkevidde på 16.000 km. og var derfor i stand til at gennemføre interkontinentale flyvninger uden optankning undervejs.

Convair B-36 Peacemaker - flyvere.dk
Convair XB-36 og Boeing B-29 på Carswell AFB 1948. Foto: United States Air Force Historical Research Agency. Public domain.

Convair B-36 Peacemaker blev indsat i tjeneste hos U. S. Air Force Strategic Air Command (SAC) i 1948.

Flyets dimensioner var på alle måder enorme.

Flyet var 2/3 længere end datidens super-bomber indtil da: Boeing B-29 Superfortress.

Både hvad angår længde, vingefang, rækkevidde og lastevne var B-36 større end andre fly helt op i 1960’erne.

Selv det kæmpestore sovjetiske Antonov An-225 fra midten af 1960’erne var mindre end B-36.

Det var først med introduktionen af Boeing 747 og Lockheed C-5 Galaxy, der begge blev udviklet to årtier senere, at Convair B-36 blev overgået.

Six turning and four burning

Flyet var lidt af et monstrum og havde i sin endelige version ti motorer!

De bestod af seks Pratt & Whitney R-4360-53 “Wasp Major” stempelmotorer og fire General Electric J47-19 jetmotorer.

Det fik flyets personel til at omtale det med ordene; ‘six turning and four burning‘.

B-36 var den første bombefly, der var i stand til at fremføre atomvåben

Flyet var SACs primære strategiske bombefly indtil det blev erstattet af Boeing B-52 Stratofortress i 1955.

Stjerne i en Hollywood film

Convair B-36 Peacemaker fik en stjernerolle i filmen Strategic Air Command fra 1955.

Her spiller James Stewart rollen som den militære pilot Dutch, der får plads på et Convair B-36 Peacemaker.

Det var især de fantastiske optagelser af B-36 og B-47 bombeflyene i luften, der gjorde filmen til en succes.

James Stewart havde allerede før 2. verdenskrig erhvervet et civilt flycertifikat og var en entusiastisk civil pilot.

I 1941 meldte Stewart sig til United States Army Air Corps og i 1943 blev han sendt til England som pilot på et Consolidated B-24 Liberator bombefly.

Convair B-36 Peacemaker
James Stewart foran en Boeing B-52 ca. 1955. Foto: Ukendt –
San Diego Air and Space Museum Archive. Public domain.

James Stewart blev højt dekoreret for sin indsats under 2. verdenskrig og er en af ganske få personer, der er steget i graderne fra menig til oberst i det amerikanske militær.

James Stewart fortsatte sin militære karriere i det amerikanske luftvåben efter 2. verdenskrig.

I 1959 blev han udnævnt til brigadegeneral i U. S. Air Force.

James Stewart er den amerikanske skuespiller med den højste rang i det amerikanske miltær.

Operation Arc Light

I 1966 deltog Stewart i operation Arc Light, der var en B-52 bombekampagne under Vietnam krigen i sydøstasien.

Her fløj Stewart som observatør for det amerikanske luftvåben ombord på et Boeing B-52 Stratofortress bombefly.

Video fra Strategic Air Command (Paramount 1955): Six Turning Four Burning, Convair B-36 Peacemaker

Video: Scene fra Strategic Air Command (Paramount 1955) – Youtube.

Specifikationer:

Producent:Convair
Produktionsår:1946 - 1954
Antal produceret:384
Besætning:13
Længde:
49,42 meter
Vingefang:70,12 meter
Højde:14,25 meter
Vinge areal:443,5 m2
Tom vægt:75.530 kg
Nyttelast:39.000 kg
Max. startvægt:186.000 kg
Motorer:4 × General Electric J47 turbojet
+
6 x Pratt & Whitney R-4360-53 "Wasp Major" radial
Tophastighed:672 km/t
Cruise hastighed:370 km/t
Rækkevidde:16.000 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar