Boeing B-47 Stratojet - flyvere.dk

U. S. Air Force Boeing B-47E Stratojet. Foto: U.S. Air Force PD-USGov-Military-Air Force

Boeing B-47 Stratojet

Boeing B-47 Stratojet var et amerikansk seks-motoret langtrækkende strategisk turbojet bombefly udviklet og produceret af Boeing flyfabrikkerne i slutningen 1940’erne.

Flyet var et langdistance bombefly, som fløj i stor højde med høj subsonisk hastighed.

Flyet var udviklet til at kunne fremføre kernevåben.

Det blev udstationeret i forskellige lande i 1950’erne for at kunne nå mål i Sovjetunionen.

B-47 blev udviklet i flere udgaver, deriblandt rekognosceringsudgaven RB-47 og ELINT-flyet EB-47.

Mindst tre af disse fly blev skudt ned under missioner nær ved eller i sovjetisk luftrum.

Flyene var blandt andet stationeret på Thule Air Base på Grønland og et fly herfra blev skudt ned af et MiG-19 jagerfly over Barentshavet 1. juli 1960.

Flyet blev senere erstattet af B-52 Stratofortress, der stadig er i aktiv tjeneste og forventes forblive det til 2050.

Boeing B-47 Stratojet
Første Boeing XB-47 prototype 1. december 1947. Foto: U.S. Air Force. Public domain.

Et helt nyt flydesign

Boeing B-47 Stratojet var et fly med et helt nyt og innovativt design.

På grundlag af de allieredes erobringer under 2. verdenskrig af nazi-tyske fly og flytegninger kunne man udvikle B-47 Stratojet med et helt nyt swept wing vingedesign.

Flyets seks motorer var monteret i en anden nyskabelse, nemlig de indkasplede ophæng under vingerne som er standard i dag.

Det amerikanske Army Air Force, USAAF, bestilte i april 1946 to prototyper af flyet og den første XB-47 Stratojet prototype fløj første gang 17. december 1947.

I september 1948 bestilte det amerikanske forsvar de første 10 eksemplarer af flyet.

Senere fulgte mange flere bestillinger.

I løbet af 1951 blev de første operationelle B-47 Startojet bombefly indsat i aktiv tjeneste hos U. S. Air Force Strategic Air Command (SAC).

I slutningen af 1950’erne udgjorde B-47 Stratojet rygraden i det amerikanske flyvevåbens beredskab af atomvåben bærende strategiske bombefly.

Specifikationer:

Producent:Boeing
Produktionsår:1947–1977
Besætning:3
Længde:
32,65 meter
Vingefang: 35,37 meter
Højde: 8,54 meter
Vinge areal: 132,7 m2
Tom vægt: 35.867 kg
Nyttelast: 24.620 kg
Max. startvægt: 100.000 kg
Motorer:6 × General Electric J47-GE-25 turbojet
Tophastighed: 977 km/t
Cruise hastighed:896 km/t
Rækkevidde:3.240 km / 7.478 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII