Tupolev Tu-154 (Russisk: Туполев Ту-154) med NATO-kaldenavn “Careless” er et sovjetisk bygget tre-motoret mellemdistance narrow-body jetpassagerfly designet i midten af 1960’erne af Tupolev Design Bureau i Moskva.
Flyet var i flere årtier det mest udbredte og mest benyttede passagerfly i Sovjetunionen og blev eksporteret til 17 udenlandske flyselskaber.
Tupolev Tu-154 har desuden tjent som VIP fly for flere landes statsoverhoveder.
Mere end halvdelen af alle det statslige flyselskab Aeroflots passagerer er blevet transporteret i en Tu-154, hvilket svarer til 137.5 millioner passagerer om året i gennemsnit.2
Tu-154 blev udviklet for at opfylde Aeroflots behov for at kunne supplere sin flåde af Tupolev Tu-104, Antonov An-10 og Iljusjin Il-18 med et nyt moderne jet passager- og transportfly, der levede op til en række af Aeroflots specifikke krav til et moderne passagerfly.
Tu-154 blev udviklet efter de samme designprincipper som det britiske Hawker Siddeley Trident, der fløj første gang i 1962, og det amerikanske Boeing 727, der fløj første gang i 1963.
Mellemdistanceflyet Tu-154 blev markedsført af Tupolev, samtidig med Iljusjin introducerede langdistanceflyet Iljusjin Il-62.
Det sovjetiske luftfartsministerium valgte Tu-154, da flyet bedst imødekom det nyeste indenfor sovjetisk flydesign og bedst opfyldte Aeroflots specifikationer og krav.
Tu-154 fløj første gang den 4. oktober 1968. De første leverancer til Aeroflot fandt sted i 1970.
Aeroflot anvendte flyene til fragt og post i maj 1971 og indledte passagerflyvninger i februar 1972.
Tupolev producerede Tu-154M helt frem til 2009, selvom det var meddelt, at produktionen ville ophøre i 2006.
Den 10. april 2010 styrtede et af den polske republiks officielle fly, et Tupolev Tu-154M, ned i tæt tåge i skovene omkring den russiske lufthavn ved Smolensk i Rusland.
Alle ombordværende omkom ved styrtet.
Blandt dem var den polske præsident Lech Kaczyński og hele hans følge af embedsmænd.
Der er fremstillet 1025 Tu-154’ere, hvoraf 214 stadig var i tjeneste i 2009.
Med en “cruise” fart på 900 km/t. er Tu-154 et af de hurtigste civile passagerfly i verden.
Flyet er robust bygget til at kunne operere under barske arktiske forhold i f.eks. Sibirien og det kan lande og lette fra grusbaner og fra primitive lufthavne med kun det mest basale udstyr.
Den sidste seriefremstillede Tu-154 blev leveret til det russiske forsvarsministerium den 19. februar 2013 fra Aviakor-fabrikken.
Flyets flyelektronik var blevet opgraderet, det havde VIP-kabine og et særlig kommunikationsmodul.
Det statsejede russiske flyselskab Aeroflot brugte Tu-154 i ca. 40 år til at transportere langt størsteparten af sine passagerer.
Den 31. december 2009 blev flight SU736 fra Jekaterinburg til Moskva den sidste Aeroflot-flyvning med Tu-154.
I dag benyttes flyet primært af Rusland og Kina til militært brug.
Derudover bruges flyet også til civil transport- og passagerflyvning. Flyet benyttes bl.a. af Tymen Avia Trans, Iran Air Tours, Uzbekistan Airways, Daghestan Airlines, Yakutia Airlines, Caspian Airlines og mange flere.
1 kilde: dr.dk
2 kilde: Wikipedia.