Aeroflot Tu-154. Foto: Wikimedia commons.

Tupolev Tu-154

Tupolev Tu-154 (Russisk: Туполев Ту-154) med NATO-kaldenavn “Careless” er et sovjetisk bygget tre-motoret mellemdistance narrow-body  jetpassagerfly designet i midten af ​​1960’erne af Tupolev Design Bureau i Moskva.

Flyet var i flere årtier det mest udbredte og mest benyttede passagerfly i Sovjetunionen og blev eksporteret til 17 udenlandske flyselskaber.

Tupolev Tu-154 har desuden tjent som VIP fly for flere landes statsoverhoveder.

Det var et polsk Tupolev Tu-154M, der styrtede ned med den polske præsident Lech Kaczyński ombord den 10. april 2010.1

Mere end halvdelen af alle det statslige flyselskab Aeroflots passagerer er blevet transporteret i en Tu-154, hvilket svarer til 137.5 millioner passagerer om året i gennemsnit.2

Tu-154 blev udviklet for at opfylde Aeroflots behov for at kunne supplere sin flåde af Tupolev Tu-104, Antonov An-10 og Iljusjin Il-18 med et nyt moderne jet passager- og transportfly, der levede op til en række af Aeroflots specifikke krav til et moderne passagerfly.

Tu-154 blev udviklet efter de samme designprincipper som det britiske Hawker Siddeley Trident, der fløj første gang i 1962, og det amerikanske Boeing 727, der fløj første gang i 1963.

Mellemdistanceflyet Tu-154 blev markedsført af Tupolev samtidig med, at Iljusjin introducerede langdistanceflyet Iljusjin Il-62.

Det sovjetiske luftfartsministerium valgte Tu-154, da flyet bedst imødekom det nyeste indenfor sovjetisk flydesign og bedst opfyldte Aeroflots specifikationer og krav.

Tu-154 fløj første gang den 4. oktober 1968. De første leverancer til Aeroflot fandt sted i 1970.

Aeroflot anvendte flyene til fragt og post i maj 1971 og indledte passagerflyvninger i februar 1972.

Tupolev producerede Tu-154M helt frem til 2009, selvom det var meddelt, at produktionen ville ophøre i 2006.

Der er fremstillet 1025 Tu-154’ere, hvoraf 214 stadig var i tjeneste i 2009.

Med en “cruise” fart på 900 km/t. er Tu-154 et af de hurtigste civile passagerfly i verden.

Flyet er robust bygget til at kunne operere under barske arktiske forhold i f.eks. Sibirien og det kan lande og lette fra grusbaner og fra primitive lufthavne med kun det mest basale udstyr.

Den sidste seriefremstillede Tu-154 blev leveret til det russiske forsvarsministerium den 19. februar 2013 fra Aviakor-fabrikken.

Flyets flyelektronik var blevet opgraderet, det havde VIP-kabine og et særlig kommunikationsmodul.

Det statsejede russiske flyselskab Aeroflot brugte Tu-154 i ca. 40 år til at transportere langt størsteparten af sine passagerer.

Den 31. december 2009 blev flight SU736 fra Jekaterinburg til Moskva den sidste Aeroflot-flyvning med Tu-154.

I dag benyttes flyet primært af Rusland og Kina til militært brug.

Derudover bruges flyet også til civil transport- og passagerflyvning. Flyet benyttes bl.a. af Tymen Avia Trans, Iran Air Tours, Uzbekistan Airways, Daghestan Airlines, Yakutia Airlines, Caspian Airlines og mange flere.

1 kilde: dr.dk
2 kilde: Wikipedia.

Har du læst disse artikler?

Bristol Type 175 Britannia - flyvere.dk

Bristol Type 175 Britannia

Bristol Type 175 Britannia var et fire-motoret britisk propel passagerfly produceret fra 1952 til 1960 af Bristol Aeroplane Company.

Bristol Brabazon - flyvere.dk

Bristol Brabazon

Bristol Brabazon Type 167 var et otte-motoret britisk propel passagerfly, der blev udviklet af Bristol Aeroplane Company i 1940’erne.

Piaggio P.23R - flyvere.dk

Piaggio P.23R

Piaggio P.23R var et italiensk tre-motoret propel transportfly designet og udviklet i 1930’erne af Piaggio.

Specifikationer

Besætning:3-4
Passagerer:114-180
Længde:48 m
Vingefang:37,5 m
Højde: (haleror)11,4 m
Lastkapacitet:50.000 kg.
Cruise hastighed:975 km/t.
Rækkevidde:2.500 – 5.200 km
Motorer:3 x Kuznetsov NK-8-2U eller
3 x Solovjev D-30KU-154

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Kategorier