Aeroflot Tupolev Tu-104 - flyvere.dk

Aeroflot Tupolev Tu-104 i Arlanda lufthavn ved Stockholm i Sverige 1972. Foto: Lars Söderström. CC BY-SA 3.0

Tupolev Tu-104

Tupolev Tu-104 (Russisk: Туполев Ту-104) med NATO-kaldenavn “Camel” var et to-motoret mellemdistance narrow-body jet passagerfly designet i midten af ​​1950’erne af Tupolev Design Bureau i Moskva.

Flyet var en civil videreudvikling af det strategiske sovjetiske bombefly Tupolev Tu-16, der blev udviklet i 1950’erne.

Flyet var det andet jet passagerfly, efter det britiske de Havilland Comet, der blev indsat i normal rutetrafik.

Flyet var det eneste i regelmæssig drift i årene 1956 til 1958 efter at verdens første passager jetfly, de Havilland Comet, var taget ud af drift pga. af de fatale uheld med Comet flyet.

I 1957 købte det tjekkoslovakiske Czechoslovak Airlines – ČSA, (nu Czech Airlines), som det første og eneste udenlandske flyselskab, seks eksemplarer af Tupolev Tu-104.

Flyene blev indsat på selskabets ruter mellem Prag og Moskva, Paris og Bruxelles.

Aeroflot, der på det tidspunkt var verdens største luftfartselskab, nåede at transportere mere end 90 million passagerer med selskabets Tu-104 fly.

Flyet gjorde også tjeneste som militært transportfly for blandt andet det russiske luftvåben.

Tupolev Tu-104 blev efterfulgt af bla. Tu-124, der var et af de første passagerfly med turbofan motorer, samt Tu-134 og Tu-154.

Specifikationer:

Besætning:7
Passagerer:50 - 115
Længde:40,05 m
Vingefang:34,5 m
Højde: (haleror)11,9 m
Lastkapacitet:34.300 kg.
Max. hastighed:950 km/t.
Cruise hastighed:800 km/t.
Rækkevidde:2.750 km
Motorer:2 x Mikulin AM-3M-500 turbojet

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII