British Aerospace 146 - flyvere.dk
Swiss European Air Lines British Aerospace Avro 146-RJ100. Foto: Julian Herzog. CC BY 4.0

British Aerospace 146

British Aerospace 146 (BAe 146) er et britisk fire-motoret kortdistance regionalt jet passagerfly, der blev udviklet af Hawker Siddeley, (senere British Aerospace), i begyndelsen af 1970’erne.

Flyet blev fremstillet af ​​British Aerospace, senere BAE Systems, og Avro International fra 1978 (1983) til 2001.

I 1992 begyndte Avro at fremstille en forbedret version af BAe 146 under betegnelsen Avro RJ.

Der blev produceret i alt 387 eksemplarer er Avro RJ/BAe 146, hvilket gør flyet til Storbritanniens mest succesrige passager jetfly.

Whisperjet

British Aerospace 146, BAe 146/Avro RJ, er designet som et en høj-vinget monoplan med en T-hale.

Det har fire turbofan motorer monteret på pyloner under vingerne.

Flyet udmærker sig ved en meget lydsvag drift og det blev da også markedsført som Whisperjet.

Flyet beflyver primært mindre primært europæiske lufthavne som for eksempel London City Airport.

BAe 146 var i flere år det eneste fire-motorede passager jetfly, der kunne betjene netop London City Airport på grund at den stejle landingsvinkel og lufthavnens korte landingsbaner.

Cargo versionen af BAe 146 er ligeså stille og betegnes “QT” (Quiet Trader).

Et fly i adskillige versioner

Både BAe 146 og Avro RJ blev produceret i flere versioner.

BAe 146-100, BAe 146-200 og BAe 14-300 versionerne blev alle introduceret i begyndelsen af 1980’erne.

De tilsvarende Avro RJ -versioner fulgte i løbet af 1990’erne og blev betegnet RJ70, RJ85 og RJ100.

En særlig QC (Quick Change) version blev også produceret.

Quick Change versionen er en variant af British Aerospace 146, der hurtigt kan omstilles fra passagerversion til cargoversion og omvendt.

Flyet kan sågar udstyres med et såkaldt ‘gravel kit‘, der sætter flyet i stand til at lande og lette fra korte grusbelagte landingsbaner eller områder helt uden nogen belægning.

En smal kabine med plads til mange

Selvom Avro RJ/BAe 146 ikke er klassificeret som et narrowbody passagerfly, så gør bredden på flyets kabine det til et narrowbody passagerfly.

Flyet har en single-aisle 3+3 kabine med tre passagersæder i hver række.

British Aerospace 146 - flyvere.dk
British Aerospace 146 3+3 single aisle kabine. Foto: © Plane Sense Aviation – planesenseaviation.com.

Læs også disse artikler

Douglas DC-8 - flyvere.dk

Douglas DC-8

Douglas DC-8 er et amerikansk fire-motoret narrow-body jet passagerfly.

Hurel-Dubois HD.31 - flyvere.dk

Hurel-Dubois HD.31

Hurel-Dubois HD.31 var et tomoteret højvinget civilt passagerfly med et high aspect ratio vingedesign.

Comac C919 - flyvere.dk

Comac C919

Comac C919 er et kinesisk to-motoret narrow-body mellemdistance jet passagerfly.

Specifikationer

Producent:British Aerospace
BAE Systems
Avro International
Produktionsår:1978–2001
Antal produceret:387
Besætning:2
Passagerer:70 – 112
(efter version og i high-density konfiguration)
Længde:
26,19 – 31 meter
Vingefang:26,34 meter
Højde:8,61 meter
Vinge areal:77,3 m2
Tom vægt:23.820 – 25.640 kg efter version
Nyttelast:8.612 – 11.781 kg
Max. startvægt:38.101 – 44.225 kg
Motorer:4 x Lycoming ALF 502R-5 (BAe 146)
4 x Honeywell LF 507-1F (Avro RJ)
Tophastighed:789 km/t
Cruise hastighed:747 km/t
Rækkevidde:3.340 – 3.870 km

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier