Airbus A320neo er et to-motoret narrow-body mellemdistance passagerfly, der produceres af Airbus Industrie i Toulouse, Frankrig.
A320neo istammer oprindelig fra den serie af passagerfly, der kendes som Airbus A320-serien.
A320-serien består af Airbus A318, A319, A320 og A321 passagerfly, der alle er udviklet og produceres af Airbus Industrie.
neo – New Engine Option
Den 1. december 2010 præsenterede Airbus et nyt motorprogram for Airbus A320; New Engine Option.
Airbus tilbød nu CFM International LEAP-1A og Pratt & Whitney PW1000G som en valgmulighed til flyselskaberne.
De nye motorer har et brændstofforbrug, der er 15% lavere end de ældre motorer.
A320neo er desuden blevet udstyret med større wingtips – de såkaldte sharklets.
Airbus A318 ikke findes i en neo version, så New Engine Option serien består af modellerne A319, A320 og A321.
I samme serie findes også de såkaldte ACJ fly, Airbus Corporate Jets, der er Airbus serie af Business jets.
Den nye A320neo fløj første gang den 25. September 2014.
ceo – Current Engine Option
Den oprindelige A320-serie betegnes nu A320ceo, hvor ‘ceo’ står for Current Engine Option.
Nye ordrer væltede ind hos Airbus
I marts 2018 havde Airbus modtaget mere end 6.000 bestillinger på den nye A320neo serie.
Airbus leverede den først A320neo model til Lufthansa i januar 2016.
Nyt valg af motorer
New Engine Option giver flyselskaber mulighed for at vælge mellem to ny-udviklede jetmotorer på bestilling af nye Airbus ‘neo’ fly.
Endelsen ‘neo’ står som nævnt for New Engine Option, der er et motor program som Airbus har udviklet i samarbejde med motorproducenterne Pratt & Whitney og CFM International.
Med New Engine Option producerer Airbus fly med både CFM International LEAP-1A motorer og Pratt & Whitney PW1000G motorer.