CFM International LEAP prototype mockup wikimedia

Foto: © KGG1951 - CC BY-SA 3.0

CFM International LEAP

CFM International LEAP er en high-bypass turbofan motor.

Den produceres af CFM International, et joint venture selskab mellem GE Aviation i USA og Safran Aircraft Engines (tidligere kendt som Snecma) i Frankrig.

LEAP er en moderniseret erstatning for den tidligere CFM International CFM56.

Motoren skal konkurrere med Pratt & Whitneys PW1000G motor på markedet for single-aisle narrow-body passagerfly.

LEAP motoren findes i tre udgaver:

LEAP-1A, der bla. benyttes på Airbus A320neo.

LEAP-1B, der er valgt som motor til Boeing 737 MAX.

LEAP-1C, der på trods af betegnelsen er den første LEAP motor, er valgt af den kinesiske flyproducent COMAC til deres COMAC C919.

Specifikationer:

Producent:CFM International
Produktionsår:2013 -
Antal produceret:2516 + (2019)
Type:High bypass turbofan
Vægt:2.780 - 3.935 kg (eft. version)
Længde:3,14 - 4,50 m. (eft. version)
Diameter (fan):1,76 - 1,98 m. (eft. version)
Tryk (Max Take-off thrust):130 - 143 kN (eft. version)
Tryk (kontinuerligt):127 - 143 kN (eft. version)
Anvendelse:Airbus A320neo
Boeing 737 MAX
COMAC C919

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII