CFM International LEAP prototype mockup wikimedia
Foto: © KGG1951 – CC BY-SA 3.0

CFM International LEAP

CFM International LEAP er en high-bypass turbofan motor.

Den produceres af CFM International, et joint venture selskab mellem GE Aviation i USA og Safran Aircraft Engines (tidligere kendt som Snecma) i Frankrig.

LEAP er en moderniseret erstatning for den tidligere CFM International CFM56.

Motoren skal konkurrere med Pratt & Whitneys PW1000G motor på markedet for single-aisle narrow-body passagerfly.

LEAP motoren findes i tre udgaver:

LEAP-1A, der bla. benyttes på Airbus A320neo.

LEAP-1B, der er valgt som motor til Boeing 737 MAX.

LEAP-1C, der på trods af betegnelsen er den første LEAP motor, er valgt af den kinesiske flyproducent COMAC til deres COMAC C919.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Producent:CFM International
Produktionsår:2013 –
Antal produceret:2516 + (2019)
Type:High bypass turbofan
Vægt:2.780 – 3.935 kg (eft. version)
Længde:3,14 – 4,50 m. (eft. version)
Diameter (fan):1,76 – 1,98 m. (eft. version)
Tryk (Max Take-off thrust):130 – 143 kN (eft. version)
Tryk (kontinuerligt):127 – 143 kN (eft. version)
Anvendelse:Airbus A320neo
Boeing 737 MAX
COMAC C919

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier