CFM International LEAP prototype mockup wikimedia

Foto: © KGG1951 - CC BY-SA 3.0

CFM International LEAP

CFM International LEAP er en high-bypass turbofan motor.

Den produceres af CFM International, et joint venture selskab mellem GE Aviation i USA og Safran Aircraft Engines (tidligere kendt som Snecma) i Frankrig.

LEAP er en moderniseret erstatning for den tidligere CFM International CFM56.

Motoren skal konkurrere med Pratt & Whitneys PW1000G motor på markedet for single-aisle narrow-body passagerfly.

LEAP motoren findes i tre udgaver:

LEAP-1A, der bla. benyttes på Airbus A320neo.

LEAP-1B, der er valgt som motor til Boeing 737 MAX.

LEAP-1C, der på trods af betegnelsen er den første LEAP motor, er valgt af den kinesiske flyproducent COMAC til deres COMAC C919.

Specifikationer:

Producent:CFM International
Produktionsår:2013 -
Antal produceret:2516 + (2019)
Type:High bypass turbofan
Vægt: 2.780 - 3.935 kg (eft. version)
Længde:3,14 - 4,50 m. (eft. version)
Diameter (fan):1,76 - 1,98 m. (eft. version)
Tryk (Max Take-off thrust):130 - 143 kN (eft. version)
Tryk (kontinuerligt):127 - 143 kN (eft. version)
Anvendelse:Airbus A320neo
Boeing 737 MAX
COMAC C919

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII