6. maj 2017
Kinas første passagerfly på vingerne
Der blev skrevet luftfartshistorie da Kinas første passagerfly Comac C919 narrow-body passagerfly med plads til 158 passagere fløj for første gang.
Flere medier, blandt andet N.Y. Times, flightglobal.com og DR, har i dag rapporteret om en vellykket testflyvning for Kinas første større passagerfly Comac C919.
Flyet er produceret af Commercial Aircraft Corporation of China.
Der var mange overbærende smil, da Kina for 10 år siden meddelte, at man ville udvikle et mellemdistance passagerfly, der kan og skal konkurrere med Boeing 737 og Airbus 320.
De to fly fra verdens to største flyproducenter dominerer markedet for civile mellemdistance passagerfly.
Nu tyder alt på, at Comac C919-flyet faktisk kan blive en reel deltager og konkurrent på dette marked.
Dagens testflyvning foregik fra Shanghai Pudong International Airport og varede lidt over en time.
Comac C919 er udstyret med CFM Leap 1C-motorer fra den fransk-amerikanske motorproducent CFM International.
SAS nye Airbus A320 neo fly er også udstyret med CFM Leap 1A-motorer.
Kortvarig testflyvning
Comac flyet gik i luften kl. 14.01 kinesisk tid (kl. 08.00 dansk tid, red.) og nåede op i en højde på 3.000 meter under testflyvningen.
Radaroptagelser på Flightradar24.com viser, at flyet foretog nogle få manøvrer nord for Shanghai, inden det returnerede til lufthavnen i den kinesiske millionby.
Kinesisk begejstring
Der har været meget stor interesse for den første testflyvning med det nye passagerfly, og flere kinesiske tv-stationer havde da også valgt at lave live-transmissioner fra flyets testflyvning.
At dømme ud fra det engelske kommentatorspor kan den kinesiske begejstring og hele virakken omkring Kinas første passagerfly næsten sammenlignes med den amerikanske Apollo 11-månelanding i 1969.
“China has done it. A proud moment,” lød det fra tv-kommentatorerne på CGTN (China Global Televison Network).
Langt efter konkurrenterne
N.Y. Times skriver i dag, at Comac C919 teknisk og udviklingsmæssigt er langt bag de flyproducenter, som flyet er tiltænkt at skulle konkurrere med.
Både Airbus og Boeings fly er billigere i drift og nemmere at vedligeholde.
Flyet er ikke godkendt af nogen luftfartsmyndighed udenfor Kina.
Samtidig er det værd at bemærke, at også dette fly fra Kina er fyldt til randen med vestlig ‘inspireret’ teknik og teknologi.