Pratt & Whitney PW1000G - flyvere.dk

Foto: © Bin im Garten - CC BY-SA 3.0.

Pratt & Whitney PW1000G

Pratt & Whitney PW1000G er en amerikansk high-bypass gearet turbofan motor udviklet i 1990’erne og produceret siden 2007 af Pratt & Whitney i East Hartford i Connecticut, USA.

Motoren blev første gang anvendt på kommercielle fly i januar 2016, da flyselskabet Lufthansas nye Airbus A320neo fly blev indsat i regelmæssig rutetrafik.

Lige nu er Pratt & Whitney PW1000G den eneste motor, der leveres til Bombardiers C-Serie fly, Mitsubishi Regional Jet, MRJ serien, og til Embraers E2 serie.

Endelig er motoren en valgmulighed til Irkut MC-21 og Airbus A320 neo.

Geared turbofan

PW1000G motoren er en støjsvag og økonomisk next-generation Geared Turbofan (GTF) flymotor.

Specifikationer:

Producent:Pratt & Whitney
Produktionsår:2016 -
Antal produceret:254 (2017)
Type:Geared turbofan
Vægt: (tør)2.857 kg
Længde:3,40 m.
Diameter:2,06 m. (fan)
2,24 m. (fan casing)
Tryk:110 - 160 kN
Brændstoftype:Jet A-1
Anvendelse:Airbus A320neo
Irkut MC-21 (PW1400G)
Airbus A220 8PW1500G)
Embrear E-Jet E2 (PW1700G / PW1900G)
Mitsubishi SpaceJet (PW1200G)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII