Pratt & Whitney PW1000G - flyvere.dk
Foto: © Bin im Garten – CC BY-SA 3.0.

Pratt & Whitney PW1000G

Pratt & Whitney PW1000G er en amerikansk high-bypass gearet turbofan motor udviklet i 1990’erne og produceret siden 2007 af Pratt & Whitney i East Hartford i Connecticut, USA.

Motoren blev første gang anvendt på kommercielle fly i januar 2016, da flyselskabet Lufthansas nye Airbus A320neo fly blev indsat i regelmæssig rutetrafik.

Lige nu er Pratt & Whitney PW1000G den eneste motor, der leveres til Bombardiers C-Serie fly, Mitsubishi Regional Jet, MRJ serien, og til Embraers E2 serie.

Endelig er motoren en valgmulighed til Irkut MC-21 og Airbus A320 neo.

Geared turbofan

PW1000G motoren er en støjsvag og økonomisk next-generation Geared Turbofan (GTF) flymotor.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Producent:Pratt & Whitney
Produktionsår:2016 –
Antal produceret:254 (2017)
Type:Geared turbofan
Vægt: (tør)2.857 kg
Længde:3,40 m.
Diameter:2,06 m. (fan)
2,24 m. (fan casing)
Tryk:110 – 160 kN
Brændstoftype:Jet A-1
Anvendelse:Airbus A320neo
Irkut MC-21 (PW1400G)
Airbus A220 8PW1500G)
Embrear E-Jet E2 (PW1700G / PW1900G)
Mitsubishi SpaceJet (PW1200G)

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier