Pratt & Whitney PW1000G - flyvere.dk

Foto: © Bin im Garten - CC BY-SA 3.0.

Pratt & Whitney PW1000G

Pratt & Whitney PW1000G er en amerikansk high-bypass gearet turbofan motor udviklet i 1990’erne og produceret siden 2007 af Pratt & Whitney i East Hartford i Connecticut, USA.

Motoren blev første gang anvendt på kommercielle fly i januar 2016, da flyselskabet Lufthansas nye Airbus A320neo fly blev indsat i regelmæssig rutetrafik.

Lige nu er Pratt & Whitney PW1000G den eneste motor, der leveres til Bombardiers C-Serie fly, Mitsubishi Regional Jet, MRJ serien, og til Embraers E2 serie.

Endelig er motoren en valgmulighed til Irkut MC-21 og Airbus A320 neo.

Geared turbofan

PW1000G motoren er en støjsvag og økonomisk next-generation Geared Turbofan (GTF) flymotor.

Specifikationer:

Producent:Pratt & Whitney
Produktionsår:2016 -
Antal produceret:254 (2017)
Type:Geared turbofan
Vægt: (tør)2.857 kg
Længde:3,40 m.
Diameter:2,06 m. (fan)
2,24 m. (fan casing)
Tryk:110 - 160 kN
Brændstoftype:Jet A-1
Anvendelse:Airbus A320neo
Irkut MC-21 (PW1400G)
Airbus A220 8PW1500G)
Embrear E-Jet E2 (PW1700G / PW1900G)
Mitsubishi SpaceJet (PW1200G)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII