Tupolev Tu-144 - flyvere.dk

Tu-144 prototype 1. februar 1969. Foto: RIA Novosti. CC BY-SA 3.0

Tupolev Tu-144

Tupolev Tu-144 var et sovjetisk supersonisk passagerfly, der blev ‘designet‘ af Tupolev Design Bureau i Moskva i det daværende Sovjetunionen.

Tu-144 var et Supersonisk Transport fly, (SST), der skulle vise, at Sovjetunionen var i stand til at bygge supersoniske passagerfly, der matchede vestens bedste fly.

Flyet blev produceret af Voronezh Aircraft Production Association in Voronezh i Rusland.

En tupolev Tu-144 prototype fløj første gang den 31. december 1968.

Dermed slog Tu-144 Concorde med blot to måneder og blev verdens første supersoniske passagerfly.

Lighederne mellem Tu-144 og den britisk-franske Concorde fik mange til at mistænke Tupolev for industrispionage.

Concordski

At tale om at flyet er designet af Tupolev Design Bureau i Moskva giver ikke så meget mening.

I Sovjetstatens velmagtsdage gjorde man som staten forlangte, og staten forlangte et SST fly, der kunne yde mere end Concorde og før Concorde blev færdig.

Allerede i 1964 opstod der mistanke om at Sovjetunionen havde begået industrispionage mod Concorde-programmet.

I Vesten blev flyet døbt Concordski af samme grund.

Engelske mål på de konstruktionstegninger, som Sovjetunionen havde tilegnet sig, gav de sovjetiske ingeniører store problemer.

Det var blot en af årsagerne til at det var umådeligt svært at lave en eksakt sovjetisk kopi af Concorde.

Sovjetunionen rådede heller ikke over den fornødne teknologi til at fremstille komplicerede komponenter, som f.eks. til konstruktion af motorer.

Tupolev Tu-144 Canards - flyvere.dk
Tupolev Tu-144 Canards – Foto: Christian Volpati. GFDL 1.2

Til Paris Airshow i 1973 var flyet blevet udstyret med de karakteristiske små udfoldelige ‘for-vinger’, (Canards), monteret lige bag cockpittet.

Ved en flyveopvisning 3. juli 1973 i Paris styrtede et eksemplar af Tu-144 ned under en opvisningsflyvning.

Concordski var på alle måder en fiasko for Sovjetunionen og Tupolev Tu-144 endte som det dyreste postfly i luftfartens historie.

Specifikationer:

Besætning:3 tekniker)
Passagerer:140
Længde:65,70 m
Vingefang:28,80 m
Højde:12,55 m
Vinge areal:506,35 m2
Egenvægt:99.200 kg
Lastet vægt:125.000 kg
Motorer: 4 × Kolesov RD-36-51 / 4 x Kuznetsov NK-144 turbojet,
Max. hastighed:Mach 2.15 ≈ 2.300 km/t
Cruise hastighed:Mach 2 ≈ 2.125 km/t
Cruise højde:20.000 m
Rækkevidde:6.000 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar