Avro Lancaster var et tungt fire-motoret britisk propel bombefly, der blev udviklet og produceret af Avro i begyndelsen af 1940’erne i Lancashire i England.
Lancaster blev herostratisk berømt for flyets rolle under 2. verdenskrig, hvor det fløj mere end 156.000 bombemissioner primært over Nazi-tyskland i løbet af 2. verdenskrig.
Lancaster blev RAFs foretrukne tunge bombefly.
Flyet indgik det britiske flyvevåben RAFs trio af tunge bombefly, der foruden Lancaster bestod af de fire-motorede Short Stirling og Handley Page Halifax bombefly.
De tre bombefly udgjorde tilsammen rygraden i RAFs Bomber Command.
Flyet blev indsat i aktiv tjeneste hos RAF i 1942.
I begyndelsen af flyets aktive tjeneste blev det primært brugt til bombetogter om natten over Nazi-tyskland.
Efterhånden som bombekampagnen over Nazi-tyskland intensiveredes og produktionen af Lancaster fly steg, gjorde flyets potentiale som strategisk bombefly det til RAFs foretrukne tunge bombefly.
Avro Manchester
Lancaster var en videreudvikling af det to-motorede Avro Manchester bombefly.
Manchester flyet var blevet udviklet efter det britiske luftministeriums, (Air Ministry), specifikation P.13/36.
Specifikation P.13/36 beskrev et to-motoret medium bombefly, der kunne bruges overalt i emperiet, “for world-wide use“.
Manchester bombeflyet, der blev udviklet i 1930’erne, viste sig at være upålideligt.
Der var mange problemer med Manchester flyets enorme Rolls-Royce Vulture motorer på 2.000 hk. motorer og flyets lastevne var ikke stor nok til at kunne laste Royal Air Forces helt tunge bombetyper.
Vulture motorerne var i 1939-1940 stadig under udvikling og hverken Manchester flyet eller dets Vulture motorer nåede at spille nogen større rolle for RAF Bomber Command.
Manchester flyet blev derfor taget ud af tjeneste allerede i 1942.
Et nyt tungt bombefly: Avro Lancaster – the ‘Lanc’
Avros chef designer Roy Chadwick og Avro videre-udviklede herefter Manchester flyet til et nyt tungere bombefly med fire mindre motorer.
Flyet blev benævnt Type 683 Manchester III, men blev omdøbt til Avro Lancaster.
Chadwick valgte Rolls-Royces Merlin motor, der var udviklet i midten af 1930’erne og som allerede havde vist sit værd i kampfly som Hawker Hurricane and Supermarine Spitfire.
De fire Merlin V12 motorer gav Lancaster det kraftoverskud, der satte flyet i stand til at fremføre de største bombetyper i RAFs arsenal.
Ten ton Tess
Lancaster flyene kunne laste RAFs Tallboy bomber på 5.400 kg. og de enorme Grand Slam earthquake bomber på 10.000 kg.
RAFs Grand Slam bomber blev også kaldt ‘Ten ton Tess‘.
Grand Slam var en større version af Tallboy bomben.
Bomben var den kraftigste ikke-nukleare bombe i brug under 2. verdenskrig.
Dam Busters
Det var Avro Lancaster fly fra RAF 617. Squadron, der udførte Operation Chastise, hvor Barnes Wallis’ Upkeep bouncing bomb blev anvendt til at bombe dæmninger i Ruhr-distriktet i Tyskland.
Upkeep Bouncing Bomb var en eksperimentel bombetype på 4 tons, der efter den blev kastet fra et Lancaster fly, slog smut henover en vandoverflade indtil den ramte sit mål.
617. Squadron blev kendt som ‘Dam Busters‘ og historien om dem og operation Chastise er blevet portrætteret i filmen The Dam Busters fra 1955.