Avro 691 Lancastrian var et canadisk og britisk passager- og transportfly udviklet i 1940’erne og 1950’erne af først Victory Aircraft i Canada, og siden også af britiske Avro.
Lancastrian var en ombygget og modificeret civil passager- og transport version af det berømte britiske bombefly Avro Lancaster fra 2. verdenskrig.
Canadisk forbillede
Det var den canadiske flyproducent Victory Aircraft, (TCA/Air Canada), der i 1943 ombyggede først et enkelt Lancaster Mk. X bombefly til det civile passager- og transportfly Lancastrian.
Det blev leveret til det canadiske flyselskab Trans-Canada Airlines.
Det blev en succes og i alt ni Lancaster Mk. X bombefly blev ombygget af Victory Aircraft.
Lancastrian havde fået tilpasset næse- og halesektionen med et mere strømlinet og aerodynamisk design.
De canadiske Lancastrians blev udstyret med den amerikanske bilproducents Packards Merlin 38 motorer, der var Packards version af Rolls-Royce Merlin 24.
Packard Motor Car Company havde fået en strategisk opgave som parallel producent af Rolls-Royce flymotorer, gemt godt af vejen på den anden side af Atlanten, som supplement til den britiske produktion.
Efter krigen blev Victory Aircraft opkøbt af Avro i England og blev til Avro Canada.
Britiske Avro Lancastrian
Efter 2. verdenskrig var der et nærmest desperat behov for civil flytransport af både gods og passagerer.
Foruden den vellykkede ombygning af Avros Lancaster bombefly til Lancastrian, ombyggede man også Handley Page tunge bombefly Halifax til den civile udgave Handley Page Halton.
Allerede i 1945 startede Avro i England levering af i alt 30 Lancastrians til BOAC.
Den første flyvning med en BOAC Lancastrian fandt sted den 23. april 1945.
Her fløj en BOAC Lancastrian i løbet af tre et halvt døgn 21.700 km. fra England til Auckland i New Zealand.
Stort bombefly – ikke noget stort passagerfly
Selvom Avro Lancastrian (Lancaster) var både et hurtigt og langtrækkende fly, så var dets historiske rolle som strategisk tungt bombefly også det, der gjorde, at flyet ikke rigtig kunne anvendes som et passagerfly i en moderne forstand.
Selvom Lancaster flyet kunne lastes med meget store og tunge mængder bomber, så kunne det højst medtage ni passagerer.
Det var designet og udviklet som bombefly med en lang smal fuselage og med besætningen spredt rundt i hele flyet, hvilket gjorde det umuligt at placere mere end ni passagersæder i flyet.
Alt gods blev stuvet i de 10 meter lange (ombyggede) bomberum.
Som konsekvens af den begrænsede passagerkapacitet blev Lancastrian især brugt som VIP transportfly, og post- og transport fly.