Baade 152 - flyvere.dk

Baade 152 roll-out Dresden 30. april 1958. Foto: Bundesarchiv, Bild 183-54953-0004 / Giso Löwe / CC-BY-SA 3.0.

Baade 152

Baade 152 var et fire motoret østtysk turbojet passagerfly udviklet og bygget i slutningen af 1950’erne af Elbe Flugzeugwerke GmbH i Dresden Lufthavn i det tidligere Østtyskland.

Flyet, der også blev kaldt Dresden 152 eller VL-DDR 152, var det første tysk-producerede jet passagerfly.

Flyet var opkaldte efter den tyske flyingeniør Brunolf Baade, der også var leder af Baade 152 projektet.

Baade 152 delte store dele af sit design med et af den kolde krigs kendte fly, nemlig det amerikanske Boeing B-47 Stratojet.

Flyets generelle design og form, størrelse, vingeareal var sammen med flyets landingsstel, vægt, hastighed og det dobbelte motorophæng stort set magen til B-47 Stratojet.

Den første prototype V1/I (DM-ZYA) lånte desuden meget af sit design fra de sovjetiske Samoljot 150 og Alekseyev 150 jet bombefly.

De to nævnte sovjetiske bombefly, der ligeledes ‘lånte’ design fra Stratojet, var designet af nazi-tyske Junkers ingeniører, der nu arbejdede for Sovjetunionen…

Baade 152
Pirna 014 turbojet motor udstillet på Leipziger Frühjahrsmesse i 1958. Foto: Bundesarchiv, Bild 183-53500-185 / Ulmer/Schmidt / CC-BY-SA 3.0.

En østtysk jet motor

Det eneste, der for alvor lignede et stykke originalt østtysk arbejde var den østtysk producerede jetmotor Pirna 014, der blev anvendt til Baade 152.

Motoren var en axial turbojet motor, der var designet af ingeniører fra Junkers i det tidligere Nazi-tyskland.

De var blevet repatrierede til Østtyskland af de sovjetiske myndigheder ved afslutningen af 2. verdenskrig.

Ingen succes

Baade 152 nåede aldrig ud over prototype og test stadiet.

Der blev bygget tre prototyper hvor den første fløj for første gang den 4. december 1958.

Den 4. marts 1959 styrtede et Baade 152 ned og hele besætningen blev dræbt.

Testflyvningerne fortsatte med prototype nr. 2 indtil en alvorlig fejl i designet af flyets brændstoftanke, der gjorde tilførslen af brændstof umulig under visse forhold, satte en stopper for testflyvningerne.

Droppet af Sovjetunionen

Udviklingen af Baade 152 blev stoppet brat og produktionen af de 20 planlagte fly blev ligeledes droppet.

Den østtyske stat besluttede i starten af 1961 at droppe al flyudvikling efter, Sovjetunionen havde meddelt, at de ikke havde nogen interesse i at støtte en østtysk flyproduktion overhovedet.

Herefter blev alle de resterende Baade 152 fly demonteret og destrueret.

Produktionen af den østtyske jet motor Pirna 014 blev ligeledes droppet.

Specifikationer:

Producent:VEB Flugzeugwerke Dresden
Produktionsår:1956–1961
Besætning:6
Passagerer:48 - 72
Længde:
31,40 meter
Vingefang: 26,30 meter
Højde: 9 meter
Vinge areal: 136 m2
Tom vægt: 28.580 kg
Max. startvægt: 46.500 kg
Motorer:4 × Pirna 014 turbojet
Tophastighed: 920 km/t
Cruise hastighed:800 km/t
Rækkevidde:2.000 - 2.500 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII