BAE Systems Hawk. Hawk er et britisk produceret militært trænings- og kampfly, der er i operationel tjeneste over hele verden. Se mere på flyvere.dk

RAF BAE Systems Hawk. Foto: Wikimedia commons.

BAE Systems Hawk

BAE Systems Hawk er et avanceret britisk jet træningsfly, der er udviklet af Hawker Siddeley i 1970’erne og efterfølgende produceret af først British Aerospace og siden af BAE Systems i England.

Hawker Siddeley Hawk fløj første gang i 1974.

Flyet er i operationel tjeneste som RAFs træningsfly og som kampfly.

RAF udsendte i 1964 en specifikation til et nyt hurtigt trænings- og uddannelsesfly.

Det nye træningsfly skulle afløse den aldrende Folland Gnat, der fungerende som et let kampfly og træningsfly i RAF.

RAF havde oprindelig udset det britisk-franske SEPECAT Jaguar angrebsfly som nyt hurtigtflyvende træningsfly.

SEPECAT Jaguar var også oprindeligt tænkt som et træningsfly, men blev udviklet som et supersonisk angrebsfly.

Desuden var Jaguar et så komplekst fly at flyve, så det ikke rigtig egnede sig som et trænings- og uddannelsesfly.

BAE Systems Hawk i Red Arrows udgave med ny bemaling 2015. Foto: Wikimedia Commons

Flyet bruges af Red Arrows, der er Royal Air Force display team.

Flyet er i tjeneste ved et betydeligt antal udenlandske luftvåben.

Hawk er stadig i produktion i Storbritannien og under licens i Indien af Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Der er solgt mere end 900 Hawks til 18 forskellige luftvåben mv. over hele verden.

Specifikationer:

Besætning:2 (elev og instruktør)
Længde:
12,43 meter
Vingefang: 9,94 meter
Højde: 3,98 meter
Vinge areal: 16,7 m2
Tom vægt: 4.480 kg
Nyttelast: 3.000 kg
Max. startvægt: 9.100 kg
Motorer:1× Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk. 951 turbofan
Tophastighed: 1.028 km/t
Rækkevidde:2.520 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII