Beechcraft Super King Air

Beechcraft 200 Super King Air Qaarsut Airport, Grønland. Foto: Greenland Airports Mittarfeqarfiit. CC BY 2.0

Beechcraft Super King Air

Beechcraft Super King Air er en serie af mindre to-motorede turboprop passagerfly udviklet i starten af 1970’erne og produceret fra 1972 af Beechcraft i Wichita, Kansas i USA.

Modellerne Beechcraft King Air 90 og 100 blev udviklet allerede i starten af 1960’erne.

Beechcraft 200 og 300 er de oprindelige Super King Air modeller.

Model 200 blev udviklet i slutningen af 1960’erne og starten af 1970’erne, mens Beechcraft model 300 blev udviklet i slutningen af 1970’erne og starten af 1980’erne.

Produceret i mere end 6.000 eksemplarer

Betegnelsen ‘Super’ blev droppet af Beechcraft i 1996.

Flyene indgår i en gruppe af turboprop fly, der alle nu markedsføres under betegnelsen Beechcraft King Air.

King Air modellerne er blevet bygget i mere end 3.000 eksemplarer,, mens de oprindelige Super King Air modeller frem til 2015 er blevet produceret i 3.781 eksemplarer.

Beechcraft tilbyder i dag kun model 250 og 350i samt 350ER, der benyttes til både civile og militære formål.

Rekordlang produktionsperiode

Super King Air flyene har været i produktion siden 1974.

Det er den længstvarende produktionsserie for et civilt turbopropfly i sin klasse.

Det er samtidig er det mest udbredte turboprop business passagerfly i verden.

Flyet har trykkabine, som et af kun to i klassen.

Det er kun det italienske Piaggio P.180 Avanti, der også jhar trykkabine.

Specifikationer:

For modellerne 250, 350i og 350ER
Producent:Beechcraft
Produktionsår:1972 -
Antal produceret:3.781 (2015)
Besætning:1-2
Kapacitet:10 - 11 passagerer
Længde:
13,36 - 14,22 meter
Vingefang:17,65 meter
Højde:4,37 - 4,52 meter
Tom vægt:3.799 kg
Max. startvægt:5.670 kg / 6.804 kg / 7.484 kg
Motorer:2 × Pratt & Whitney Canada PT6A turboprop
Cruise hastighed:578 km/t
Rækkevidde:3.185 - 4.945 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII