Beechcraft Super King Air

Beechcraft 200 Super King Air Qaarsut Airport, Grønland. Foto: Greenland Airports Mittarfeqarfiit. CC BY 2.0

Beechcraft Super King Air

Beechcraft Super King Air er en serie af mindre to-motorede turboprop passagerfly udviklet i starten af 1970’erne og produceret fra 1972 af Beechcraft i Wichita, Kansas i USA.

Modellerne Beechcraft King Air 90 og 100 blev udviklet allerede i starten af 1960’erne.

Beechcraft 200 og 300 er de oprindelige Super King Air modeller.

Model 200 blev udviklet i slutningen af 1960’erne og starten af 1970’erne, mens Beechcraft model 300 blev udviklet i slutningen af 1970’erne og starten af 1980’erne.

Produceret i mere end 6.000 eksemplarer

Betegnelsen ‘Super’ blev droppet af Beechcraft i 1996.

Flyene indgår i en gruppe af turboprop fly, der alle nu markedsføres under betegnelsen Beechcraft King Air.

King Air modellerne er blevet bygget i mere end 3.000 eksemplarer,, mens de oprindelige Super King Air modeller frem til 2015 er blevet produceret i 3.781 eksemplarer.

Beechcraft tilbyder i dag kun model 250 og 350i samt 350ER, der benyttes til både civile og militære formål.

Rekordlang produktionsperiode

Super King Air flyene har været i produktion siden 1974.

Det er den længstvarende produktionsserie for et civilt turbopropfly i sin klasse.

Det er samtidig er det mest udbredte turboprop business passagerfly i verden.

Flyet har trykkabine, som et af kun to i klassen.

Det er kun det italienske Piaggio P.180 Avanti, der også jhar trykkabine.

Specifikationer:

For modellerne 250, 350i og 350ER
Producent:Beechcraft
Produktionsår:1972 -
Antal produceret:3.781 (2015)
Besætning:1-2
Kapacitet:10 - 11 passagerer
Længde:
13,36 - 14,22 meter
Vingefang: 17,65 meter
Højde: 4,37 - 4,52 meter
Tom vægt: 3.799 kg
Max. startvægt: 5.670 kg / 6.804 kg / 7.484 kg
Motorer:2 × Pratt & Whitney Canada PT6A turboprop
Cruise hastighed:578 km/t
Rækkevidde:3.185 - 4.945 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII