U.S. Marine Corps V-22 Osprey USS Wasp 2006. Foto: U.S. Navy MC Specialist 2nd Class Katie Earley. Public domain.

Bell Boeing V-22 Osprey

Bell Boeing V-22 Osprey er et amerikansk to-motoret turboprop militært tiltrotor transportfly, der blev udviklet i begyndelsen af 1980’erne og er produceret siden 1988 af Bell Helicopter og Boeing Defense i Texas, USA.

Flyet kan foretage lodret start og landing (VTOL) og kort start og landing (STOL) og kan bedst beskrives som kombinationen af en konventionel helikopter og et turbopropfly.

På et tiltrotor fly sidder flyets motorer i indkapslinger på hver vingespids.

Hele indkapslingen kan vendes fra en lodret til en vandret position

Bell Boeing V-22 Osprey har et tiltrotor system, der kan vendes (tiltes) fra en position med et vertikalt løft under start og landing til en horisontal postion ved almindelig flyvning.

Operation Eagle Claw

Erfaringerne fra den skæbnesvangre Operation Eagle Claw i 1980, hvor otte amerikanske soldater blev dræbt, fik det amerikanske miltær til at indse, at der var opgaver og situationer, som hverken konventionelle helikoptere eller fastvingede transportfly var velegnede til.

Operation Eagle Claw var en militær redningsmission, der skulle befri de amerikanske gidsler under gidselkrisen fra 1979 til 1981 i Teheran i Iran.

Missionen gik fuldstændigt galt, da en Sikorsky RH-53D Sea Stallion helikopter kolliderede med et Lockheed Martin C-130 Hercules transportfly under landing i den iranske ørken.

Efter den fejlslagne Operation Eagle Claw indså det amerikanske militær, at der var et behov for en ny type fly.

Flyets skulle ikke blot kunne starte og lande vertikalt, men også transportere kamptropper med højere hastighed end en traditionel helikopter.

JVX programmet

I 1981 iværksatte det amerikanske forsvarsministerium Joint-service Vertical take-off/landing Experimental (JVX) programmet, der skulle udvikle et helt nyt og innovativt transportfly.

JVX programmet var et ‘joint-service’ udviklingsprogram under ledelse af den amerikanske hær.

Det amerikanske marinekorps fattede dog hurtigt interesse for programmet.

U. S. Marines traditionelle opgaver defineres som amfibieoperationer med landing på kysten fra havet.

Korpsets udtjente CH-46 Sea Knight helikoptere gjorde sammen med store landsætninger af marineinfanterister korpset sårbart overfor modangreb.

I 1983 fik den amerikanske flåde og det amerikanske marinekorps overdraget ledelsen af JVX programmet.

Herefter fik JVX programmet specifikationer tilført fra alle fire værn i det amerikanske forsvar; U. S. Marine Corps, U. S. Air Force, U. S. Army og U. S. Navy.

Bell Helicopter og Boeing Helicopters

Et partnerskab mellem Bell Helicopter og Boeing Helicopters, (Boeing Vertol), blev i 1983 tildelt en udviklingskontrakt til udvikling af det nye V-22 tiltrotorfly.

Det nye Bell Boeing-team skulle producere flyet i fællesskab.

V-22 fløj første gang i 1989 og herefter begyndte en forholdsvis lang periode med flyvetest og designændringer.

Kompleksiteten og vanskelighederne ved at være det første militære tiltrotor fly førte til mange års test og udvikling af Bell Boeing V-22 Osprey.

Det amerikanske marinekorps begyndte at træne og omskole besætninger fra Boeing Vertol CH-46 Sea Knights til MV-22B Osprey i 2000.

Det amerikanske luftvåben fik sin version CV-22B af det nye tiltrotor fly i 2009.

Specifikationer:

Producent:Bell Helicopter og Boeing Defense
Produktionsår:1988 -
Antal produceret:400 (2020)
Besætning:3 - 4: pilot og 2. pilot, + 1 - 2 flyteknikere, crew chiefs, loadmaster eller våbenspecialist.
Passagerer:24 - 32 tropper eller 9.070 kg. gods ombord eller 6.800 kg. gods i slæbetov eller et M1161 Growler taktisk køretøj.
Længde:17,48 m.
Rotor diameter:2 x 12 m.
Højde:6,73 m.
Tom vægt:14.432 kg.
Max. startvægt:VTO: 21.546 kg.
STO: 24.948 kg.
Motorer:2 × Rolls-Royce T406-AD-400 turboprop.
Max. hastighed:509 km/t.
Rækkevidde:1.628 km.
Max. flyvehøjde:7.600 m.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII