BMW 801 - flyvere.dk
BMW 801 på BMW Museum, Munchen i Tyskland 2013. Foto: © Clayton Tang – CC BY-SA 3.0.

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische Motoren Werke AG i München i Nazi-Tyskland fra 1939 til 1945.

Motoren blev anvendt på en række nazi-tyske flytyper, blandt andet det mægtige seks-motorede nazi-tyske transport- og bombefly Junkers Ju 390, der aldrig nåede videre end til prototype stadiet.

BMWs 801 motor blev anvendt med succes på jagerflyet Focke-Wulf Fw 190, der var designet af Focke-Wulfs chefdesigner Kurt Tank.

Det var på den tid en gængs opfattelse blandt flyudviklere i Europa, at rækkemotorer var nødvendige for at kunne leve op til kravene om effektivitet og størrelse på datidens flytyper.

Men Kurt Tank ville det anderledes og det lykkedes ham at tilpasse en BMW 801 radialmotor til et nyt flydesign, der resulterede i udviklingen af Focke-Wulf Fw 190 jagerflyet.

Der blev produceret mere end 61.000 eksemplarer af motoren i løbet af de seks år den var i produktion under 2. verdenskrig fra 1939 til 1945.

Det første motorkontrol system

BMW 801 havde som den første flymotor det, der senere er blevet almindelig kendt som ECU – Engine Control Unit.

Motorens Kommandogerät sørgede for samlet styring og kontrol af adskillige kontrol- og styringsparametre for motoren.

Det gjorde det muligt at styre motoren med et enkelt kontrolelement – et enkelt (gas)håndtag.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Bristol Siddeley Orpheus - flyvere.dk

Bristol Siddeley Orpheus

Bristol Siddeley Orpheus var en single-spool turbojet motor designet og udviklet af Bristol Siddeley i begyndelsen

Specifikationer

Producent:BMW
Produktionsår:1939 – 1945
Antal produceret:61.000+
Antal cylindre:14 – radial
Cylinder diameter:156 mm
Cylinder slaglængde:156 mm
Cylinder volumen:41,8 liter
Vægt: (tør)1.012 kg
Længde:2 m.
Diameter:1,29 m.
Brændstoftype:B4 87 oktan – C2/C3 100 oktan
Køling:Luftkølet
Ydelse:1.560 hk
Anvendelse:Focke-Wulf Fw 190
Dornier Do 217
Heinkel He 277
Junkers Ju 88
o.fl.a.

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier