BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische Motoren Werke AG i München i Nazi-Tyskland fra 1939 til 1945.
Motoren blev anvendt på en række nazi-tyske flytyper, blandt andet det mægtige seks-motorede nazi-tyske transport- og bombefly Junkers Ju 390, der aldrig nåede videre end til prototype stadiet.
BMWs 801 motor blev anvendt med succes på jagerflyet Focke-Wulf Fw 190, der var designet af Focke-Wulfs chefdesigner Kurt Tank.
Det var på den tid en gængs opfattelse blandt flyudviklere i Europa, at rækkemotorer var nødvendige for at kunne leve op til kravene om effektivitet og størrelse på datidens flytyper.
Men Kurt Tank ville det anderledes og det lykkedes ham at tilpasse en BMW 801 radialmotor til et nyt flydesign, der resulterede i udviklingen af Focke-Wulf Fw 190 jagerflyet.
Der blev produceret mere end 61.000 eksemplarer af motoren i løbet af de seks år den var i produktion under 2. verdenskrig fra 1939 til 1945.
Det første motorkontrol system
BMW 801 havde som den første flymotor det, der senere er blevet almindelig kendt som ECU – Engine Control Unit.
Motorens Kommandogerät sørgede for samlet styring og kontrol af adskillige kontrol- og styringsparametre for motoren.
Det gjorde det muligt at styre motoren med et enkelt kontrolelement – et enkelt (gas)håndtag.