BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801 på BMW Museum, Munchen i Tyskland 2013. Foto: © Clayton Tang - CC BY-SA 3.0.

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische Motoren Werke AG i München i Nazi-Tyskland fra 1939 til 1945.

Motoren blev anvendt på en række nazi-tyske flytyper, blandt andet det mægtige seks-motorede nazi-tyske transport- og bombefly Junkers Ju 390, der aldrig nåede videre end til prototype stadiet.

BMWs 801 motor blev anvendt med succes på jagerflyet Focke-Wulf Fw 190, der var designet af Focke-Wulfs chefdesigner Kurt Tank.

Det var på den tid en gængs opfattelse blandt flyudviklere i Europa, at rækkemotorer var nødvendige for at kunne leve op til kravene om effektivitet og størrelse på datidens flytyper.

Men Kurt Tank ville det anderledes og det lykkedes ham at tilpasse en BMW 801 radialmotor til et nyt flydesign, der resulterede i udviklingen af Focke-Wulf Fw 190 jagerflyet.

Der blev produceret mere end 61.000 eksemplarer af motoren i løbet af de seks år den var i produktion under 2. verdenskrig fra 1939 til 1945.

Det første motorkontrol system

BMW 801 havde som den første flymotor det, der senere er blevet almindelig kendt som ECU – Engine Control Unit.

Motorens Kommandogerät sørgede for samlet styring og kontrol af adskillige kontrol- og styringsparametre for motoren.

Det gjorde det muligt at styre motoren med et enkelt kontrolelement – et enkelt (gas)håndtag.

Specifikationer:

Producent:BMW
Produktionsår:1939 - 1945
Antal produceret:61.000+
Antal cylindre:14 - radial
Cylinder diameter:156 mm
Cylinder slaglængde:156 mm
Cylinder volumen:41,8 liter
Vægt: (tør)1.012 kg
Længde:2 m.
Diameter:1,29 m.
Brændstoftype:B4 87 oktan - C2/C3 100 oktan
Køling:Luftkølet
Ydelse:1.560 hk
Anvendelse:Focke-Wulf Fw 190
Dornier Do 217
Heinkel He 277
Junkers Ju 88
o.fl.a.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII