Focke-Wulf Fw 190 ‘Würger’ (tysk: Tornskade) var et tysk et-motoret og et-sædet kamp- og jagerfly designet af Kurt Tank i 1930’erne og produceret af Focke-Wulf Flugzeugbau AG i Tyskland fra 1939 til 1945.
Flyet blev udviklet som supplement til andre Nazi-tyske jager-og kampfly – især til Messerschmitt Bf 109.
Fw 190 blev bygget i en lang række forskellige versioner og i mere end 20.000 eksemplarer i alt.
Efter 1943 blev flyet den vigtigste jagerbomber i Luftwaffe.
De fleste versioner af flyet var udrustet med en BMW 801 radial motor, mens enekelte versioner blev udrustet med Daimler-Benz DB 603 eller Junkers Juno V-12 motorer.
BMW motoren var så kraftig så Fw-190 kunne medbringe mere brændstof og tungere bevæbning og bomber end Messerschmitt Bf 109.
Et overlegent fly
Flyet fløj første gang 1. juni 1939 og blev indsat i operationel tjeneste over Frankrig i 1941.
Ved indsættelsen i aktiv krigstjeneste viste Fw 190 sig overlegent i næsten alle forhold overfor flyets direkte modpart, de allieredes Supermarine Spitfire.
Det var kun Spifires vende-radius, der var bedre end Focke-Wulf Fw 190.
Flyets piloter roste flyet for flyets høje hastighed og dets manøvredygtighed og kaldte flyet for et af de bedste jagerfly i verden.
Et håbløst designforslag
Det nazi-tyske luftfartsministerium Reichsluftfahrtministerium, der havde ansvaret for al udvikling og produktion af fly under det nazistiske regime, udskrev i 1934 en konkurrence om design og udvikling af et nyt tysk jager- og kampfly til det genrejste Luftwaffe.
Messerschmitt deltog med det senere så berømte Messerschmitt Bf 109 fly.
Focke-Wulfs chefdesigner Kurt Tank deltog med Fw 159, der var et håbløst og nærmest pinligt forslag.
Focke-Wulf Fw 159 var et parasol-vinget fly, der aldrig nåede videre fra prototype stadiet.
Focke-Wulfs forslag blev afvist som det første af de indsendte flydesigns, mens Messerschmitts Bf 109 fly vandt.
Allerede inden Messerschmitt Bf 109 blev indsat i aktiv tjeneste, udskrev Reichsluftfahrtministerium i 1937 endnu en konkurrence om et supplementsfly til Messerschmitts vinderfly.
Focke-Wulf Fw 190 ser dagens lys
Et af flere af Kurt Tanks designforslag var Focke-Wulf Fw 190 med BMWs luftkølede BMW 139 radialmotor.
Da Bf 109’erens brugte en Daimler-Benz DB 605A-1 V12 vandkølet rækkemotor ville motorvalget alene sikre, at der ikke kunne opstå leveringsvanskeligheder, som hvis de to fly brugte samme motor.
Tanks endelige motorvalg faldt på BMW 801 motoren, der var en videeudvikling af BMW 139 motoren.
BMW 139 motoren havde vist at være upålidelig og svær at køle.