Luftwaffe Focke-Wulf Fw 190A-3 efter landing i England pga. pilotens fejlnavigering. Foto: © Imperial War Museums - Public domain.

Focke-Wulf Fw 190

Focke-Wulf Fw 190 ‘Würger’ (tysk: Tornskade) var et tysk et-motoret og et-sædet kamp- og jagerfly designet af Kurt Tank i 1930’erne og produceret af Focke-Wulf Flugzeugbau AG i Tyskland fra 1939 til 1945.

Flyet blev udviklet som supplement til andre Nazi-tyske jager-og kampfly – især til Messerschmitt Bf 109.

Fw 190 blev bygget i en lang række forskellige versioner og i mere end 20.000 eksemplarer i alt.

Efter 1943 blev flyet den vigtigste jagerbomber i Luftwaffe.

De fleste versioner af flyet var udrustet med en BMW 801 radial motor, mens enekelte versioner blev udrustet med Daimler-Benz DB 603 eller Junkers Juno V-12 motorer.

BMW motoren var så kraftig så Fw-190 kunne medbringe mere brændstof og tungere bevæbning og bomber end Messerschmitt Bf 109.

Et overlegent fly

Flyet fløj første gang 1. juni 1939 og blev indsat i operationel tjeneste over Frankrig i 1941.

Ved indsættelsen i aktiv krigstjeneste viste Fw 190 sig overlegent i næsten alle forhold overfor flyets direkte modpart, de allieredes Supermarine Spitfire.

Det var kun Spifires vende-radius, der var bedre end Focke-Wulf Fw 190.

Flyets piloter roste flyet for flyets høje hastighed og dets manøvredygtighed og kaldte flyet for et af de bedste jagerfly i verden.

Et håbløst designforslag

Det nazi-tyske luftfartsministerium Reichsluftfahrtministerium, der havde ansvaret for al udvikling og produktion af fly under det nazistiske regime, udskrev i 1934 en konkurrence om design og udvikling af et nyt tysk jager- og kampfly til det genrejste Luftwaffe.

Focke-Wulf Fw 159. Foto: Flight magazine/Flightglobal. CC BY-SA 4.0

Messerschmitt deltog med det senere så berømte Messerschmitt Bf 109 fly.

Focke-Wulfs chefdesigner Kurt Tank deltog med Fw 159, der var et håbløst og nærmest pinligt forslag.

Focke-Wulf Fw 159 var et parasol-vinget fly, der aldrig nåede videre fra prototype stadiet.

Focke-Wulfs forslag blev afvist som det første af de indsendte flydesigns, mens Messerschmitts Bf 109 fly vandt.

Allerede inden Messerschmitt Bf 109 blev indsat i aktiv tjeneste, udskrev Reichsluftfahrtministerium i 1937 endnu en konkurrence om et supplementsfly til Messerschmitts vinderfly.

Focke-Wulf Fw 190 ser dagens lys

Et af flere af Kurt Tanks designforslag var Focke-Wulf Fw 190 med BMWs luftkølede BMW 139 radialmotor.

Da Bf 109’erens brugte en Daimler-Benz DB 605A-1 V12 vandkølet rækkemotor ville motorvalget alene sikre, at der ikke kunne opstå leveringsvanskeligheder, som hvis de to fly brugte samme motor.

Tanks endelige motorvalg faldt på BMW 801 motoren, der var en videeudvikling af BMW 139 motoren.

BMW 139 motoren havde vist at være upålidelig og svær at køle.

Specifikationer:

Fabrikant:Focke-Wulf Flugzeugbau AG
Produktionsår:1941-1945
Antal produceret:20.000+
Besætning:1
Længde:
9 meter
Vingefang:10,51 meter
Højde:3,95 meter
Vinge areal:18,3 m2
Tom vægt:3.200 kg
Lastet vægt:4.417 kg
Max. startvægt:4.900 kg
Motor:1 × BMW 801 D-2 radial motor, 1,677 hk.
Tophastighed:685 - 710 km/t
Rækkevidde:835 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII