US Army Boeing CH-47 Chinook - flyvere.dk

U.S. Army Boeing CH-47 Chinook over Afghanistan 2013. Foto: Capt. Peter Smedberg, U.S. Army. Public Domain.

Boeing CH-47 Chinook

Boeing CH-47 Chinook er en to-motoret militær transporthelikopter med tandem rotorsystem beregnet til tunge løft.

Chinook’en blev taget i brug af det amerikanske militær i 1962.

De modsat roterende rotorer fjerner behovet for en halerotor, så al motorkraft bruges til opdrift og fremdrift.

Helikopterens topfart er 315 km/t, hvilket var hurtigere end andre transporthelikoptere og endda kamphelikoptere da CH-47 blev introduceret i 1960’erne.

Boeing CH-47 Chinooks primære roller er troppetransport, transport af artilleripjecer og forsyningsoperationer. Helikopteren har en bred lasterampe og tre eksterne løftekroge.

Helikopteren er stadig er i brug – både hos det amerikanske militær og i 16 lande i resten af verden.

De største aftagere af Chinooken er det amerikanske militær, U.S. Army, og det britiske luftvåben RAF.

En Vertol helikopter

Chinook er oprindelig designet og udviklet af Vertol Corporation, der tidligere hed Piasecki Helicopter Corporation, i slutningen af 1950’erne.

I 1960 blev Vertol overtaget af Boeing og fik nu navnet Boeing Vertol.

Det blev senere til Boeing Rotorcraft Systems og derefter til Vertical Lift division of Boeing Defense, Space & Security.

Vertol havde i 1957 begyndt udviklingen af Vertol Model 107 eller V-107, der skulle være en ny transporthelikopter med tandem rotorsystem til tunge løft.

På samme tid meddelte det amerikanske militær, at Sikorsky CH-37 Mojave helikopteren, der havde to stempelmotorer, skulle udfases og erstattes af en ny helikopter med gasturbine motorer.

I 1958 bestilte U.S. Army et lille antal eksemplarer af Vertols V-107 helikopter.

Det amerikanske militærs test af V-107 konkluderede at helikopteren var uegnet til egentlige kampmissioner.

Samtidig mente man ikke V-107 have nok transportkapacitet.

Vertol fortsatte udviklingen af V-107 i en forbedret version med betegnelsen CH-46 Sea Knight, som det amerikanske marinekorps bestilte.

Boeing CH-47 Chinook

US Army ønskede at Vertol udviklede en tungere variant af V-107.

Vertol udviklede en ny versionaf V-107, som man kaldte Model 114.

En prototype af Model 114 fløj første gang i september 1961.

I 1962 fik den nye version Model 114 betegnelsen CH-47A.

Den nye Boeing CH-47 Chinook helikopter var meget hurtigere og kunne løfte meget tungere gods end U.S. Armys samtidige konventionelle helikoptere med stempelmotorer.

Chinook er stadig en af de hurtigste amerikanske helikoptere.

Boeing CH-47 Chinook - flyvere.dk
Koninklijke Luchtmacht Boeing CH-47D 2017. Foto: Camp Heumensoord. CC BY-SA 2.0

Chinook helikopteren er blevet produceret i adskillige versioner.

Version CH-47D er en opdateret version, der blev introduceret i 1982.

Specifikationer:

Producent: Vertol / Boeing
Produktionsår:1962 –
Besætning: 3 (to piloter + loadmaster)
Passagerer/kapacitet:33–55 tropper /
24 bårepatienter +
3 sygehjælpere /
10.886 kg. gods.
Længde:30,10 m.
Rotor diameter:2 x 18,3 m.
Højde:5,7 m.
Tom vægt: 11.148 kg.
Max. startvægt:22.680 kg.
Motorer:2 × Lycoming T55-GA-714A turboshaft.
Max. hastighed: 315 km/t.
Cruise hastighed:296 km/t.
Rækkevidde:741 km.
Max. flyvehøjde:6.100 m.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar