Boeing P-8 Poseidon - flyvere.dk

U. S. Navy Boeing P-8A Poseidon. Foto: Greg L. Davis, U.S. Navy. Public Domain.

Boeing P-8 Poseidon

Boeing P-8 Poseidon er et amerikansk to-motoret turbofan patrulje- og overvågningsfly, udviklet i starten af det nye årtusind.

Flyet produceres af Boeing Defense, Space & Security, der er en del af Boeing koncernen.

P-8 Poseidons primære rolle er anti-ubåds krigsførelse og bekæmpelse af fjendtlige overfladeskibe til havs.

Flyet er desuden udviklet til at kunne udføre missioner i samarbejde med US Navys ubemandede Northrop Grumman Triton drone.

Poseidon kan bære miner, torpedoer, Harpoon-missiler, sonarbøjer, mv.

Nyt overvågningsfly til det nye årtusind

Den amerikanske flåde indledte allerede i 1980’erne forberedelser til at udvikle en erstatning for flådens forældede Lockheed P-3 Orion patrulje- og overvågningsfly.

P-3 Orion havde fløjet i U. S. Navy siden 1962, der i 1980’erne havde nået grænsen for flytypens ydeevne og som krævede vedligeholdelse i et stigende omfang.

I 1989 fik Lockheed kontrakt på udvikling af Lockheed P-7 flyet, der var et fire-motoret turboprop fly til erstatning for P-3 Orion flyet.

Projektet og kontrakten blev annulleret i 1990 på baggrund af budgetnedskæringer som følge af afslutningen på den kolde krig.

I år 2000 udskrev U. S. Navy en ny konkurrence med en specifikation for et helt nyt overvågnings- og anti-ubådsfly.

Lockheed Martin, Boeing og BAE Systems indsendte tilbud på det nye fly, og i 2004 fik Boeing kontrakt på det nye fly Boeing P-8 Poseidon.

Poseidon P-8 er udviklet på basis af Boeings civile passagerfly Boeing 737-800.

Boeing P-8 Poseidon fløj første gang den 25. april 2009 og havde officiel roll-out 30. juli 2009.

For at holde udviklingen af flyet og budgettet på et stramt spor, blev det besluttet at udstyre de nye Poseidon fly med udstyr fra de gamle P-3 Orion i overgangsfasen mellem de to fly.

Den første operative P-8 Poseidon blev leveret til den amerikanske flåde i marts måned 2012.

Specifikationer:

Producent:Boeing
Produktionsår:2009 -
Besætning:9 (2 piloter + 7 operatører)
Længde:
39,47 meter
Vingefang: 37,64 meter
Højde: 12,83 meter
Vinge areal: 102 m2
Tom vægt: 62.730 kg
Nyttelast: 9.000 kg
Max. startvægt: 85.820 kg
Motorer: 2 × CFM56-7B27A turbofan
Tophastighed: 907 km/t
Cruise hastighed:815 km/t
Rækkevidde:2.222 km / 8.300 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII