Boeing P-8 Poseidon - flyvere.dk

U. S. Navy Boeing P-8A Poseidon. Foto: Greg L. Davis, U.S. Navy. Public Domain.

Boeing P-8 Poseidon

Boeing P-8 Poseidon er et amerikansk to-motoret turbofan patrulje- og overvågningsfly, udviklet i starten af det nye årtusind.

Flyet produceres af Boeing Defense, Space & Security, der er en del af Boeing koncernen.

P-8 Poseidons primære rolle er anti-ubåds krigsførelse og bekæmpelse af fjendtlige overfladeskibe til havs.

Flyet er desuden udviklet til at kunne udføre missioner i samarbejde med US Navys ubemandede Northrop Grumman Triton drone.

Poseidon kan bære miner, torpedoer, Harpoon-missiler, sonarbøjer, mv.

Nyt overvågningsfly til det nye årtusind

Den amerikanske flåde indledte allerede i 1980’erne forberedelser til at udvikle en erstatning for flådens forældede Lockheed P-3 Orion patrulje- og overvågningsfly.

P-3 Orion havde fløjet i U. S. Navy siden 1962, der i 1980’erne havde nået grænsen for flytypens ydeevne og som krævede vedligeholdelse i et stigende omfang.

I 1989 fik Lockheed kontrakt på udvikling af Lockheed P-7 flyet, der var et fire-motoret turboprop fly til erstatning for P-3 Orion flyet.

Projektet og kontrakten blev annulleret i 1990 på baggrund af budgetnedskæringer som følge af afslutningen på den kolde krig.

I år 2000 udskrev U. S. Navy en ny konkurrence med en specifikation for et helt nyt overvågnings- og anti-ubådsfly.

Lockheed Martin, Boeing og BAE Systems indsendte tilbud på det nye fly, og i 2004 fik Boeing kontrakt på det nye fly Boeing P-8 Poseidon.

Poseidon P-8 er udviklet på basis af Boeings civile passagerfly Boeing 737-800.

Boeing P-8 Poseidon fløj første gang den 25. april 2009 og havde officiel roll-out 30. juli 2009.

For at holde udviklingen af flyet og budgettet på et stramt spor, blev det besluttet at udstyre de nye Poseidon fly med udstyr fra de gamle P-3 Orion i overgangsfasen mellem de to fly.

Den første operative P-8 Poseidon blev leveret til den amerikanske flåde i marts måned 2012.

Specifikationer:

Producent:Boeing
Produktionsår:2009 -
Besætning:9 (2 piloter + 7 operatører)
Længde:
39,47 meter
Vingefang: 37,64 meter
Højde: 12,83 meter
Vinge areal: 102 m2
Tom vægt: 62.730 kg
Nyttelast: 9.000 kg
Max. startvægt: 85.820 kg
Motorer: 2 × CFM56-7B27A turbofan
Tophastighed: 907 km/t
Cruise hastighed:815 km/t
Rækkevidde:2.222 km / 8.300 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII