Bombardier Global Express er en serie af to-motorede Business Jet passagerfly, der er udviklet i begyndelsen af 1990’erne og produceret af Bombardier Aviation i Toronto, i Canada siden 1998.
Global Express har en meget stor rækkevidde – helt op til 12.400 km.
De første eksemplarer af Bombardier Global Express blev leveret juli 1999.
Selvom Global Express er udviklet som et civilt langtrækkende business jet, så produceres flyet også i militære udgaver af svenske SAAB, (Saab Globaleye) og af Raytheon Technologies (Raytheon Sentinel).
Både Saabs Globaleye og Raytheons Sentinel, også kendt som Astor Sentinel, er modificerede udgaver af Bombardiers Global Express.
Bygget på Challenger 600
I 1986 opkøbte Bombardier det konkurrerende Canadair, der producerede det storsælgende Challenger 600 Business Jet, som et led i Bombardiers planer om at udvikle sit eget langtrækkende Business Jet, der byggede på Challenger 600 flyet.
Et meget stort projektteam
I løbet af få år havde Bombardier etableret et projektteam på mere end 200 ingeniører og teknikere fra både Canadair og Bombardier.
I projektgruppen deltog også ingeniører og teknikere fra det japanske Mitsubishi Heavy Industries og den anglo-tyske motorproducent BMW Rolls-Royce.
Den første prototype af flyet fløj første gang den 13. oktober 1996.
Den 31. juli 1998 fik Bombardier de canadiske luftfartsmyndigheders typegodkendelse af flyet og både europæisk og amerikansk godkendelse og certificering fulgte kort tid efter.
Et samlesæt
Global Express bygges af et konglomerat af producenter, der leverer forskellige dele af flyet, hvilket er helt normalt ved moderne flyproduktion.
Det er kun de største flyproducenter som f.eks. Boeing og Airbus, der i dag står for produktion og montering af de fleste dele af deres fly..
Mitsubishi Heavy Industries bygger vinger og fuselage på en fabrik i Toronto i Canada.
Bombardiers datterselskab Canadair leverer selve designet og produktionen af flyets næseparti.
Short Brothers i Belfast i Irland står for produktion af motorindkapsling og dele af halepartiet og den forreste del af flyets fuselage.
de Havilland Canada producerer den bagerste del af fuselagen, dele af halepartiet og står også for den endelige montering af flyet.
Landingsstellet er produceret af Dowty, flykontrolsystemet af Sextant Avionique, brændstofsystemet af Parker Bertea Aerospace, og elektronikken (avionics) leveres af Honeywell.
Flyets APU leverers af AlliedSignal, det elektriske system af Lucas Aerospace og AMC systemet af ABG-Semca.