Breda-Zappata BZ.308. Foto: Youtube.

Breda-Zappata BZ.308

Breda-Zappata B.Z.308 var et italiensk fire-motoret passagerfly produceret af Breda fabrikkerne i Milano, Italien.

Flyet var designet af  Filippo Zappata ved Bredas Sesto San Giovanni fabrikker, og blev udviklet som et civilt passagerfly i 1940’erne til både europæiske og transatlantiske ruteflyvning.

I både design og konstruktion var Breda-Zappata B.Z.308 fuldt på højde, muligvis forud for sine amerikanske konkurrenter.

Flyets specifikationer matcher på de fleste områder det fly fra samme periode, som ligner BZ.308 mest; Lockheed Constellation.

Breda-Zappata B.Z.308 var konstrueret som et lavvinget monoplan i metal. Det blev drevet af fire fembladede Bristol Centaurus radialmotorer på hver 3.000 hk.

Flyet havde en kabine med plads til 55 passagerer og en besætning på 5. En større version med plads til i alt 80 passagerer var planlagt, men blev aldrig ført ud i livet.

Udviklingen af Breda-Zappata B.Z.308 var påbegyndt i 1946, men forsinkelser med  leveringen af Centaurus motorerne og pga. de allieredes Kontrol Kommision gjorde at flyet ikke blev introduceret før  i 1949.

Selvom de første testflyvninger med prototypen B.Z.308 gik godt, blev flyet opgivet.

Det var især på baggrund af den forventede konkurrence fra de amerikanske flyselskabers maskiner, men også pga. pres fra den magtfulde amerikanske flyindustri og de allierede, der fokuserede på de fly, som den kommende Marshall plan indeholdt.

Breda fabrikkerne blev herefter tvunget til helt at opgive al udvikling og produktion af fly på trods af der var bestillinger på flyet fra Indien, Argentina og det daværende Persien.

Det italienske luftvåben overtog i 1949 prototypen af B.Z.308 og benyttede flyet som militært transportfly.

B.Z.308 gennemførte som det første italiensk producerede fly en transatlantisk flyvning , og blev frem til 1954 brugt af det italienske luftvåben til flyvninger mellem Rom og Mogadishu i Somalia.

Den 21. februar 1954 kolliderede flyet med en lastbil i Mogadishu og kunne ikke repareres. Flyet blev efterladt som vrag.

Specifikationer:

Besætning: 5
Passagere:54 passagerer
Længde:
33,52 meter
Vingefang:42,1 meter
Højde:7,15 meter
Vinge areal:208 m2
Tom vægt:27.500 kg
Nyttelast:19.000 kg
Max. startvægt:46.500 kg
Motorer:4 × Bristol Centaurus
568 18-cylindre radial
Tophastighed:573 km/t
Cruise hastighed:441 km/t
Rækkevidde:7.700 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII