Air France Bréguet 763 Deux-Ponts Schipol 1956. Foto: Wikimedia commons.

Bréguet Deux-Ponts

Bréguet Deux-Ponts var et fransk fire-motoret propel passager- og transportfly udviklet i begyndelsen af 1940’erne og produceret af Bréguet Aviation, (senere Dassault) i Frankrig.

Deux-Ponts er fransk for dobbeltdækker og refererer til flyets to passagerdæk.

Bréguet Deux Ponts blev fremstillet i tre forskellige versioner med betegnelserne 761, 763 og 765.

Desuden blev der fremstillet en Deux-Ponts transportversion Sahara.

Det var meningen at Deux Ponts flyet skulle være det første franskbyggede fly i luften efter 2. verdenskrig.

Men den ære tilfaldt flyproducenten Sud Est med deres SNCASE SE.161 Languedoc, der var et ombygget Bloch MB161.

Den første prototype af Bréguet Deux-Ponts, Br.761 WASK, fløj den 15. februar 1949.

Prototypen havde en cantilever vingekonstruktion, der var monteret midt på flyets fuselage og dobbelt haleror med en diminutiv central halefinne.

Dermed var nederste passagerdæk placeret under vingekonstruktionen og det øvre passagerdæk var placeret over vingen.

Elevator mellem passagerdækkene

Flyselskabet Air France Deux-Ponts fly havde elevator mellem de to passagerdæk.

Bréguet fremstillede tre præ-produktion eksemplarer af flyet benævnt Br.761S.

De oprindelige SNECMA 14R radial stempelmotorer, der sad på prototypen Br.761 WASK, blev udskiftet med kraftigere Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp motorer.

De tre pre-production fly gennemførte i løbet af 1951 og 1952 fejlfrie testflyvinger.

Den franske regering bestilte herefter 12 fly, der fik betegnelsen Bréguet Br.763.

Seks fly blev indsat i regelmæssig drift hos Air France i 1952 og seks fly blev brugt af det franske transportministerium.

Br.763 versionen havde kraftigere motorer og et større vingefang end præ-produktions versionen.

Sahara

I slutningen af 1950’erne bestilte det franske luftvåben en transportversion af flyet, der havde betegnelsen Br.765 Sahara.

Navnet Sahara på transportversionen af Deux-Ponts var ikke tilfældigt valgt.

Frankrig historiske engagement og tilstedeværelse i Nordafrika har betydet mange op- og nedture for den franske flyhistorie, hvor Sahara ørkenen er ikke til at komme udenom – hverken fysisk eller historisk.

Det var i Sahara, at den franske flypioner Antoine de Saint-Exupéry styrtede ned og nær omkom.

Men på det tidspunkt buldrede jet-alderen derudaf og med introduktionen af Sud Aviations Caravelle jet passagerfly, blev Deux-Ponts flyets rolle som passagerfly udspillet.

Det franske luftvåben overtog herefter Air Frances seks Deux-Ponts fly og ombyggede dem til Sahara transportfly.

De fløj for det franske luftvåben frem til 1972.

Har du læst disse artikler?

Tupolev Tu-114 - flyvere.dk

Tupolev Tu-114

Tupolev Tu-114 Rossiya, med NATO-kaldenavn Cleat, var et langtrækkende fire-motoret turboprop propel passagerfly.

Armstrong Whitworth A.W.52 - flyvere.dk

Armstrong Whitworth A.W.52

Armstrong Whitworth A.W.52 var et to-motoret britisk flyvende vinge eksperimental jetfly fremstillet af Armstrong Whitworth Aircraft i 1940’erne.

Boeing 747SP - flyvere.dk

Boeing 747SP

Boeing 747SP var en forkortet udgave af Boeing 747 Jumbo Jet udviklet i 1970’erne af Boeing i Seattle i Washington, USA.

Specifikationer

Producent:Bréguet Aviation
Produktionsår:1949–1955
Antal produceret:20
Besætning:3
Passagerer:107 (135 i high-density konfiguration)
Længde:
28,94 meter
Vingefang:42,96 meter
Højde:9,56 meter
Vinge areal:185,4 m2
Tom vægt:32.535 kg
Max. startvægt:50.000 kg
Motorer:4 × Pratt & Whitney R-2800-CA18 18-cylinder radial
Tophastighed:390 km/t
Cruise hastighed:336 km/t
Rækkevidde:2.290 km

Nyhedsbrev - flyvere.dk


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Kategorier